Till: Kulturministern Parisa Liljestrand

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga 15-24 år, Stockholms stad måste ta sitt ansvar!

Under vinter är många unga inaktiva, skolor och andra aktiviteter stänger ner över loven. Detta skapar en otrygghet och ökad ensamhet. Detta i kombination med den kalla och mörka vintern, och ingen sysselsättning, ökar psykisk ohälsa som sedan leder till fler självmord bland unga. Det här är något vi inte kan ha i vårt Samhälle!

Stockholms stad behöver ta sitt ansvar och aktivera unga under den mörkaste, dystraste perioden på hela året. Vi vill att Stockholms stad arrangerar en festival under jullovet motsvarande We are Sthlm/Ung 08 på sommaren. Ge unga något att se fram emot och uppmuntra till umgänge under en tid då ensamheten råder som mest. Vi vill att Stockholms stad gör allt de kan för att förhindra självmorden bland unga!

Dröm Stort förening har på eget initiativ arrangerat en Pre-event Festival om Psykisk hälsa 6 januari i Annexet, Globen C med hjälp av bidrag och stöd från allmänheten.

Hjälp oss i kampen att behålla våra systrar, bröder och vänner vid liv. Skriv på vår namninsamling för en årlig festival.

Vi behöver era namninsamlingar för att det ska bli en årlig festival.

www.pre-event.net

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga 15-24 år. Socialtjänsten har skrivit en rapport som visar att det är under loven som de unga har det som tuffast och stödlinjer instämmer med att det är under jullovet som de får in flest samtal på året. Det är viktigt att Stockholm stad gör allt de kan för att bryta den negativa utvecklingen av psykisk ohälsa bland unga som har pågått sedan 1980. En festival under en tid när det behövs mest, är ett steg i rätt riktning.

Stockholm, Sverige

2023-01-14 12:02:48 +0100