Till: Anhöriga till barn som läser modersmål

Förbättrad modersmålsundervisning i arabiska

Vi vill ha bättre förutsättningar för elever som har modersmålsundervisning i arabiska. Vi är föräldrar och anhöriga till elever som har modersmålsundervisning. Vi är missnöjda med hur undervisning sköts. Eleverna undervisas av outbildade lärare som inte sätter någon konkreta mål eller någon läroplan för undervisningen. Det sker även att eleverna undervisas på en annan dialekt än sin egen. Vi vill se skärpta kriterier för de som undervisar i arabiska språket. Lärarna ska vara utbildade samt tala "fosha" med eleverna. Vi ser även att det finns en läroplan med mål samt en utvärdering för elevernas kunskaper som diskuteras på utvecklingssamtalen.

هذه الحملة تهدف الى إنقاذ الطلاب العرب من المهزلة المستمرة في تدريسهم اللغة العربية في المدارس.
: مطالبنا هي
لا يُدَّرس اللغة مادة اللغة العربية إلا المدرسين المؤهلين

أن يكون هناك منهج تعليمي مُحدد يلتزم به المدرس ويتم تقديم تقرير وتحديد مستوى الطفل في مقابلة المتابعة مع الاهل

أن يتحدث المعلم/ المعلمة باللغة العربية الفصحى داخل الفصل

Eleverna utvecklas inte tillräckligt bra i sitt modersmål på grund av obehöriga lärare samt ej existerande läroplan. Lärarna talar ej arabiska "fosha" , dem talar i sin egen dialekt som inte är förståelig för vissa elever.

2021-02-11 16:13:14 +0100

2021-02-10 18:35:58 +0100