Till: Lunds Kommunstyrelse

Stoppa flygreklam i Lund!

Just nu ligger ett förslag uppe i Lunds kommun om att stoppa flygreklam till 2023, som ett första steg i att fasa ut fossilreklam i stort.

Vi vet att klimatomställning kräver enorma förändringar i hur vi tänker och konsumerar, och att reklam har en betydande påverkan över vad vi köper och vill ha. Därför är det viktigare än någonsin att vi behöver mötas av konsumptionshets varje gång vi går till bussen. Annonser skulle kunna användas för att visa alternativ och som berikar våra liv och samtidigt tvingar fram den systemförändring som vi så brådskande behöver.

Trots detta vill flera av våra politiker (framförallt på högerblocket) just nu på att rösta ner förslaget, för att de ser “utmaningar i att peka ut en del av en bransch eller enstaka företeelse” eftersom det kanske finns “annat som kan anses vara klimatskadligt” eller strida mot konkurrenslagar.

Solklara ursäkter! Vi har redan förbud av “enstaka branscher och företeelser” sedan länge. Reklam för alkohol och Tobak förbjöds redan på 90-talet. Tunnelbanestationerna i Nederländerna är redan fria från fossilreklam, och fler städer är påväg att följa. Är inte målet att få bort allt som är klimatskadligt? Finns det ingen ambition att ifrågasätta konkurrenslagar om det visar sig att de inte sätter samhällets bästa först?

Lund behöver ta klimatkrisen på allvar. Låt Lundabor slippa se fossilreklam. Rösta för ett fossilreklamsförbud!

Tiden fram till omröstningen i Kommunstyrelsen den 29/8 är avgörande! Vi kan fortfarande övertala våra lokalpolitiker att tänka om! Hjälp oss påverka genom att skriva under! Säg nej till fossilreklam! Läs hela motionen här: https://drive.google.com/file/d/17BQ6kEUwcFgXzf6V_7TUNXCNCwq_ibMe/view

PS: När du ändå är igång kan du hjälpa oss skriva på för att även göra hela Region Skåne fritt från flygreklam här: https://www.skane.se/politik-och-demokrati/Sa-kan-du-paverka/skaneforslaget/aktuella-forslag/

Lund, Sverige

2022-08-25 15:09:55 +0200