Till: konstitutionsutskottet

Förbjud Partidonationer

Jag tänker att det skulle vara bra om partidonationer förbjuds helt och att alla partier i riksdagen har samma peng för att driva sina kampanjer. Så att inget parti har mer för och nackdelar än något annat parti och för att motverka att politiken styrs av pengar, motverka korruption och personliga intressen. Däremot kan jag tänka att det ska vara lagligt att donera till partier som är under riksdagsspärren eftersom dom behöver resurser på ett helt annat sätt än etablerade partier eftersom dom ej är kända på samma sätt.

Att förbjuda partidonationer till partier som sitter över riksdagsspärren kommer att förhindra att politiken styrs av pengar personliga intressen, motverka korruption. Ett stort parti ska inte ha mer pengar än något annat parti som sitter i riksdagen.
Alla partier som sitter över riksdagsspärren ska ha samma peng för att driva sina kampanjer. Men det ska vara fullt lagligt att donera pengar till partier som sitter under riksdagspärren eftersom dom behöver mycket stöd och resurser på ett helt annat sätt än riksdagspartier.