Till: Vi vill påverka Svenska fotbollsförbundet som kan föra vidare denna insamlingen till FIFA.

Fotbolls-VM måste stå upp för mänskliga rättigheter!

Kvinnomisshandel, förtryck, usla arbetsförhållanden och saknad av demokratiska rättigheter. Detta är bara några av saker som sker i länder som både har och kommer arrangera Fotbolls-VM. Brasilien, som arrangerade VM 2014, bröt mot flera mänskliga rättigheter när de till exempel tvingade bort folk från sina hem för att bygga arenor. I Ryssland, som arrangerade VM 2018, är det lagligt att slå sin fru i hemmet utan att bli straffad och i Qatar har över 1000 arbetare mist livet vid byggen av nya arenor och anläggningar inför Fotbolls-VM 2022.

Internationella fotbollsförbundet FIFA blundar för detta och vill inte stå upp mot länder som ansöker om att arrangera Fotbolls-VM. De vågar inte ställa krav på att mänskliga rättigheter tillgodoses och detta är fel. Fotboll är världens största sport och påverkar så många människor. Därför är det viktigt att sporten och FIFA gör allt de kan för att stå upp för allas lika värde och rättigheter.

Vi är tre killar som heter Eric, Adam och Emil och går tredje året på Ållebergsgymnasiet. Under hösten 2018 så var det en utställning om kvinnomisshandel i Ållebergsgymnasiets entré och för oss tre så stack just två länder ut från denna utställningen och det var Ryssland och Brasilien. Det är fel att dessa länder har fått arrangera Fotbolls-VM. Vi anser att en sport som säger att den är för alla inte ska kunna ha sin största tävling i länder som inte själva står upp för allas rättigheter.

Så låt oss nu tillsammans stå upp för allas lika värde och rättigheter. Låt oss nu tillsammans påverka FIFA så att länder inte får arrangera Fotbolls-VM så länge de inte uppfyller krav på mänskliga rättigheter. Låt oss nu tillsammans använda våra demokratiska röster för att få sporten som är för alla att stå upp för alla.

2019-02-09 14:04:08 +0100

2019-02-08 13:43:04 +0100