Till: Happy Hilmarsdottir, grundskolechef i Stockholms stad

Ge mattanterna jobben tillbaka

Sex personer på en skola i Stockholm har blivit avstängda från jobbet, efter att ha tagit hem matrester efter skollunchen.

Skolcheferna övervakade de anställda med dolda kameror i kök och kylrum.

– Jag är chockad över att de säger att jag är en tjuv, det är mat som skulle kastas, säger ett köksbiträde.

I 16 år har de jobbat på skolan. Aldrig någonsin har någon chef sagt till dem att de gjort något fel när de tar tillvara på mat som ska slängas.

Istället sätts det upp övervakningskameror på oklara grunder för att användas emot personalen - och ge dem sparken.

Som lök på laxen får de även gå en golgataliknande vandring genom sin arbetsplats som om de vore gravt kriminella. Så här säger de till Aftonbladet:

– Vi förstår inte, den administrativa chefen kunde ha kommit till oss och sagt att vi gjort ett misstag, att vi inte får göra så. Varje måndag har vi möte men hon har aldrig sagt nånting. Istället har de satt upp kameror. Det känns planerat, som om de vill bli av med oss. Vi känner oss så kränkta, säger en av de anställda.

Om det är så här lätt att göra sig av med skolmatsalspersonalen - vem står näst på tur? Ge dessa kvinnor jobbet tillbaka.

Skriv under för att visa att du står bakom mattanterna. För att visa att du inte går med på att man ska straffas med att bli sparkad för att man vill ta tillvara på mat som ändå gått ut.

Källa:

Stockholm, Sverige