Till: Nämnden för infrastruktur, kommunikationer, kollektivtrafik och miljö, Region Jönköping

Avgiftsfri kollektivtrafik

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Transporter står för en stor del av de utsläpp av koldioxid som lett oss in i den klimatkris vi befinner oss i. Att människor åker kollektivt i stället för i egna bilar skulle hjälpa till att få ner utsläppen. Men för att människor ska välja kollektivt så måste det löna sig. Nu är det billigare att ta bilen än att ta bussen eller tåget. En resa mellan Värnamo och Jönköping tur och retur kostar över 300 kronor. För 1 person!
I stället för att lägga ner bussturer och höja biljettpriserna borde Region Jönköpings Län göra kollektivtrafiken gratis. För att människor ska välja kollektivt resande. Regionen visar på det sättet att de tar klimatkrisen på allvar och att Regionen gör vad den kan för att minska utsläppen. Det är också ett sätt att stötta de människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop men som är tvungna att åka kollektivt i brist på tillgång till bil.
Region Jönköping skulle bli en förebild för andra regioner i Sverige och visa att klimatfrågor inte är något vi kan skjuta upp. Vi måste agera NU!

Vi befinner oss i ett klimatnödläge. Det måste alla ta på allvar, inte minst våra politiker.

Jönköpings län, Sverige

2023-10-07 13:43:02 +0200