Till: Aftonbladet/Expressen/SVT mfl

Korrekta rubriker

Jag har under det senaste året granskat hur media skriver om brott och hur media väljer att skriva beroende på om brottet har drabbat en kvinna eller en man.

När en kvinna utsätts för våldtäkt, misshandel eller mördas så skriver media misstänkt våldtäkt/misshandel/mord. När en man utsätts för detsamma skriver media i princip aldrig att det är ett misstänkt brott utan en man konstateras alltid ha utsatts för brottet.

Jag har även publicerat detta på mitt konto på instagram med över 16 tusen följare och nu kräver jag att media börjar skriva jämlikt om kvinnor och män som utsätts för brott! Media måste sluta skriva att kvinnors brott bara är misstänkta medan män som utsätts aldrig ifrågasätts utan där skriver media som sagt direkt att brottet ÄR våldtäkt/misshandel/mord.

Jämlikhet måste genomsyra rubriker, brödtext och all nyhetsrapportering överlag. Att kvinnor framställs som mindre trovärdiga, till och med när de mördas, är helt oacceptabelt!

2022-11-06 11:01:01 +0100

Det har gått ett tag men problemet är fortfarande aktuellt!

Låt oss bli ännu fler som skriver under och kräver förändring!

2021-06-27 20:33:40 +0200

2021-06-26 19:43:39 +0200