Till: Migrationsverket & riksdagsledamöter

Låt familjen Kalac stanna kvar i Sverige!

Familjen Kalac består av 4 syskonen Amela, Arnela, Ilda och Dino som lever med sin allvarligt psykiskt sjuka mamma som barnen tar hand om. Pappan har gått bort och är begravd i Sverige.

Familjen som är en minoritet från Serbien har bott i Sverige i 7 år och har etablerat sig här. De pratar flytande svenska och har skapat ett helt liv här med vänner, nätverk och jobb. De har även lyckats speciellt då barnen kom till Sverige som unga med stor trauma från hemlandet.

Idag har Amela har tagit examen och arbetar inom vården och på restaurang, Arnela är undersköterska och arbetar på sjukhuset i Lidköping, Ilda tar examen i år och arbetar inom vården. De tre systrarna jobbar med covid-19 patienter dagligen och har gjort det under hela pandemin. Dino går 8-an, han har levt mer än hälften av sitt liv Sverige. Barnen är uppvuxna i Sverige och kommer utvisas till ett för dom, helt främmande land med en psykiskt sjuk mamma att ta hand om utan någon hjälp eller förankring till nya landet.

Enligt barnkonventionen så är det fel att utvisa Dino som har trauma ifrån sitt hemland, med tanke på att pappa är begravd i Sverige och mamman som är allvarligt psykiskt sjuk. All deras sociala nätverk och trygghet som barnen har byggt upp tillsammans finns här i Sverige. Enligt barnkonventionen har barnen fått en stark anknytning till Sverige att en utvisning till ett främmande land är fel.

Snälla hjälp familjen Kalac så att de får stanna i Sverige och bli svenska medborgare med allt vad det innebär!
Dela detta inlägg så att det sprids!🙏

Lidköping, Sverige

2021-03-22 21:34:09 +0100