Till: Högsta Domstolen

Mariam, 14, utvisas – hennes pappa tjänade 933 kronor för lite

Kära Högsta Domstolen, Mariams pappa, Mahmoud jobbar på en pizzeria i Karlstad. Arbetsgivaren har kollektivavtal med facket, och Mahmoud är med i facket och a-kassan, men det var ingen som upptäckte att månadslönen inte var avtalsenlig förrän Migrationsverket påpekade det.

Mahmoud tjänade 22 150 kronor. Enligt avtalet ska han som restaurangbiträde få 23 083 kronor i månaden.

– Arbetsgivaren bad om ursäkt, och betalade genast mellanskillnaden för hela anställningstiden.

21 december fick Migrationsverket det justerade anställningsavtalet, lönespecifikationer och ett utdrag från banken som visade att pengarna som betalats ut retroaktivt satt på Mahmouds konto.

Vår fråga till Högsta Domstolen är, förtjänar tre av fyra i familjen utvisning? För att Mahmoud fick 933 kronor för lite i lön av hans arbetsgivare. Vilket inte ens var hans fel överhuvudtaget?

– Ingen i familjen har gjort något fel sedan vi kom till Sverige 2015, säger Mohamad, brodern i familjen. Vi har inte fuskat eller begått något brott. Vi får inga bidrag, vi jobbar och betalar skatt och har försökt göra rätt för oss från första dagen i Sverige. Jag har mål, min syster har mål men det är bara här våra drömmar finns.

Riksdagsledamoten Lars Mejern kommenterar Migrationsverkets dumma beslut och menar att lagar och regler ska följas till 100 procent.

– Men i de här fallet har det blivit fel, och då är det upp till oss i riksdagen som stiftar lagar att försöka göra något åt det.

-Det finns en lagrådsremiss, ett förslag till förändring skickades genom maktens korridorer i december och når fram till beslut i vår. Det handlar om att människors framtid inte kan fördärvas av mindre brister hos en arbetsgivare, bedömningen ska inte göras krona för krona, orsaken till bristen ska ges utrymme liksom arbetsgivarens seriositet.

– Det här är vittnesmål som verkligen åskådliggör det som inte funkar i dag. Det kan inte bli tydligare! säger Lars Mejern Larsson

Källa: https://www.nwt.se/2022/02/05/familjen-utvisas-mahmoud-musa-tjanade-933-kronor-for-lite-pa-pizzerian-i-karlstad/

Den här vackra familjen har kämpat sedan 2015 på att bygga upp ett nytt liv här utan elände och krig. De har lärt sig prata svenska bättre än sitt eget modersmål. Hela familjen jobbar förutom Mariam som går då i skolan för att bli en tandläkare i framtiden. Riksdagsledamoten Lars Mejern (S) säger själv att "Vi behöver ju er. Ni är så ambitiösa, studerar, jobbar hårt, betalar skatt och bidrar till Sverige. Ni gör Sverige bättre."

En lyckad integration på egen hand straffas av samhället som fortfarande inte klarar av sin integrationspolitik.

Vilket den här familjen har gjort helt på egen hand men ändå straffas dem efter 6 hela år. Jag hoppas ni kan föreställa er hur de är att gå runt som ett spöke (utan personnummer) i de här samhället med konstanta oron om att morgondagen är ostabil. När man också vet att man gjort allt i sin kraft för ett bättre samhälle och mångfald.

Och så får man ett NEJ som tack för de hela? Man blir bara väldigt bedrövad, ledsen, förbannad, när man ser hur ärliga människor behandlas av våra myndigheter, som gör allt för att följa regler och lagar ändå straffas för någon annans fel. Ett fel som dessutom blivit rättat.

Därför Hoppas vi att Högsta Domstolen kan förhindra detta beslut som speglar våra styrandes vidriga inställning till ordet medmänsklighet.

Skriv under och dela om du också vill att Mariam och hennes familj ska få stanna.

Hur den kommer att överlämnas

Vi kommer att skicka dessa underskrifter digitalt till Högsta Domstolen den 27 Februari!

Riddarhustorget 8, 111 28 Stockholm, Sverige

2022-02-13 12:07:20 +0100