Till: SJ

Nattåg till Paris

Svenska folket älskar nattåg, och det är inte konstigt. Att få se och uppleva Europa utan att samtidigt förpesta planeten, samtidigt som man reser bekvämt. Det är en obeskrivlig känsla.

Intresset för SJ:s nya nattåg mellan Stockholm och Berlin via Hamburg har varit enormt. Snälltågets nattåg till Berlin är också en succé med över 100 000 resenärer förra året.

Att starta en nattågslinje till Paris är fullt realistiskt. 2020 beslutade den dåvarande regeringen att Trafikverket skulle upphandla två nattågslinjer. Dels från Stockholm till Hamburg (den SJ-linje som är i gång och som förlängts till Berlin), dels från Malmö till Bryssel. Därifrån är det inte långt till Paris. Den senare upphandlingen drabbades dock av problem med de tyska myndigheterna.

Men sedan 2020 har mycket hänt i Europa vad gäller nattåg. Det är tydligt att den negativa trenden har vänt och att nattågen är väg tillbaka. Bara under slutet av förra året öppnade fyra nya nattågslinjer.

Nu är det dags för SJ att ta nästa steg och starta fler nattågslinjer ut i Europa. Som ett första steg vill vi att SJ startar en nattågslinje mellan Malmö och Paris.

Om vi ska klara att sänka utsläppen måste det finnas rimliga sätt att resa hållbart. Forskning visar att 20 till 30 procent av svenska flygresenärer är beredda att istället välja nattåg för resor till kontinenten. Men det kräver ett antal förbättringar: billigare biljetter, bekvämare tåg och kortare restid.

Fördelarna med att kunna resa på natten är många, men det kräver fungerande nattågstrafik. Att sova sittande och gå upp mitt i natten för att byta tåg är helt enkelt inte värdigt.

Dessutom är det förbannat trevligt att åka nattåg.

Foto: Alex Harmuth, unsplash

Hur den kommer att överlämnas

Namnen kommer att överlämnas till SJ.

2024-03-21 11:58:04 +0100

5,000 underskrifter nådda