Till: Politikerna i Arvidsjaur

Ja till Äventyrsbad i Arvidsjaur!!

Kommunen skall bygga en ny sport- och simhall i Arvidsjaur. Investeringsbudgeten för hela projektet är 280 miljoner. Utformingen saknar en äventyrsbads del. Vi vill ha ett äventyrsbad i nya simhallen, skriv under här om du också vill det! Mittskifte.org lämnar bara ut förnamnen på de som har skrivit under. Detta står i användarvillkoren och orsaken är GDPR.

När vi nu bygger en ny simhall så är det viktigt att vi också tänker på barnen. Den absolut största gruppen badgäster, både i antal totalt och antal besökare är icke simkunniga barn 2-8 år tillsammans med sina vårdnadshavare, kommer inte att kunna nyttja den nya simhallen fullt ut.

Dagens centrumbad har cirka 260 kvadratmeter äventyrsbad med strömkanal, massagestationer, bubbelpool, vattenpist, 16 meters simbassäng, med 1 meters svikt, 4 m hög klättervägg, en barnhörna med vattenfall och vattensprutande djur samt en bastu. Badet har även en "strandlutning" vilket möjliggör för de minsta barnen och deras vårdnadshavare att hitta sin egen nivå på vattendjup.

I den nya sport- och simhallen så är utformningen sån att en så kallad "multibassäng" på 50 kvadratmeter med höj och sänkbart golv skall vara "äventyrsbad" med uppblåsbara lekfigurer.

Ett äventyrsbad är att sätta fokus på våra barn och barnfamiljer, med andra ord kommunens framtid. Kommunen behöver fler och mer attraktiva aktiviteter för framförallt för familjer, barn och unga. Är det något som kommer att bli dyrt så är det är att bygga fel och bygga något som majoriteten som nyttjar badet idag inte har möjlighet att använda.

Arvidsjaur, Sverige

2022-10-03 07:43:33 +0200

Några fakta kring nya simhallen kontra centrumbadet

1. Äventyrsbadsdelen minskar från cirka 200 m2 till 50m2, cirka 1 fjärdedel av dagens yta.

2. På en normal helgdag besöks äventysbadet idag av mellan 50-70 gäster samtidigt, 90-120 totalt. Var ska alla rymmas i framtiden?

3. Nya “äventyrsbadet” är en varmvattensbassäng, en så kallad “multibassäng” med samma djup över hela bassängen med max 28 badande samtidigt. Placerad i ett separat rum.

3. Multibassängen ska främja hälsa och välmående för flera olika grupper. Aktiviteter som babysim, vattengymnastik eller simundervisning skall samsas på samma yta på olika tider.

4. Tittar man på vad badhusenkäten, som besökare till Centrumbadet fyllt i, så har framhållits som de tre viktigaste sakerna i ett badhus kommer äventyrsbad/rutchbanor/attraktioner på 1:a plats. Var finns dessa i nya badhuset?

2022-10-02 21:10:57 +0200

2022-09-30 18:59:23 +0200