Till: Socialminister Lena Hallengren och EU:s hälsokommissionär Stella Kyriakides

Rädda EU:s cancerplan från alkoholindustrins lobbyister!

Seger! Alkoholpolitiken är kvar i cancerplanen. Alkoollobbyisterna är såklart arga och försöker dribbla bort det här, men det är en stor seger att EU ser kopplingen mellan alkohol och cancer.

Alkoholindustrin spenderar över 100 miljoner kronor på lobbying i Bryssel varje år. Nu försöker de sänka EU:s kommande cancerplan. Skriv under för att den svenska regeringen ska markera i EU hur viktigt det är att alkoholpolitik finns kvar i cancerplanen!

EU håller på att ta fram en stor plan för att bekämpa cancer. I nuvarande version finns åtgärder för att minska cancer från alkohol och tobak med, men industriernas lobbyister har vaknat till liv och jobbar för att motarbeta cancerplanen.

För tillfället är alkoholindustrin värst. Deras taktik liknar tobaksindustrins agerande på 1950-talet när man förnekade vetenskapen och hindrade folk från att lära sig om kopplingen mellan deras produkter och cancer.

Redan nu har tre anonyma alkoholföretag skickat in remisser till EU-kommissionen. Värst är att de inte bara förnekar kopplingen mellan alkohol och cancer, utan att de till och med hävdar att alkohol skulle minska cancerrisken. Detta trots att Världshälsoorganisationen redan 1988 konstaterade att alkohol är cancerogent!
Därför måste vi stå upp för vetenskapen mot lobbyisterna i Bryssel.

Skriv under för att visa Sveriges regering och EU-kommissionen att vi tycker att detta är viktigt!

2021-02-04 12:48:53 +0100

Namninsamlingen är en framgång med 227 underskrifter