Till: Stiftelsen Barnens Dag, vd Lennart Arrhenius och styrelsen

RÄDDA KROGEN PÅ BARNENS Ö!

Krogen på Barnens Ö har i snart två decennier varit en omåttligt populär samlingsplats för öbor, kollopersonal och anhöriga till kollobarnen, turister och båtfolk.

Här har alla sorters människor kunnat mötas, äta gott och samlas kring öns angelägenheter. Krogen har, med sitt storslagna läge, blivit Väddös nav och har haft en avgörande betydelse för bygdens liv och attraktivitet.

1000-tals människor har varje sommar gästat krogen Barnens Ö och föregångaren Knapp-Karlsson. Det har skapat ett mervärde till öns alla aktiviteter och även för andra näringsidkare. Man kan rentav summera krogen som portalen till denna del av Väddölandet.

Nu har stiftelsen Barnens Dag meddelat att det inte kommer att bli någon fortsättning på arrendet efter 2023. Under dessa begränsade premisser vill ingen ta över arrendet efter dem som de senaste åren har drivit krogen på Barnens Ö. Faktum är att det i nuläget är klart att krogen stängt för gott.

Vi bakom detta upprop och denna namninsamling ber stiftelsen Barnens Dag att tänka om.

Koloniverksamheten är fantastisk och det är rörande att omfattningen åter ökar. Men att detta ska behöva sluka de ändå små lokaler det handlar om på och i anslutning till bryggan tycker vi låter trång- och kortsynt. Vårt förslag är att samverkan får leda framåt för Väddös framtid. Det bör vara helt möjligt att tillfredsställa alla våra intressen i detta.

Stoppa nedläggningen! Låt Krogen och bygden leva! Skriv på detta upprop!

Fritids- och fastboende på Väddö.
Lars Nylin, Lena Gidlöf, Robert och Yvonne Sjöblom, Lena Svenonius och Jan Axel Uddenfeldt.

Norrtälje, Sverige

2022-03-23 16:18:55 +0100