Till: Kooperativa Förbundets årsstämma

Sänk priserna på riktigt, Coop!

Från att Konsum var förknippat med “ständigt lågt pris” och Blåvitt-produkter till att Coop var först med att höja priserna nu när de skjutit i höjden. [1]

Vad hände?

Inför Kooperativa Förbundets årsstämma 19 april är vi många medlemmar, kunder och Coop-anställda som vill se förändringar. Snarare än PR-knepssänkningar på frukt och grönt under en månad så vill vi att KF hittar strategier för att sänka priserna generellt och permanent. Annonser har satts upp vid Coop-butiker i hela landet för att stötta kravet. [2]

Låt matpriskrisen bli ett startskott för en mer solidarisk prissättning.

Barnfamiljer, pensionärer och andra slår larm. Matpriskrisen lämnar folk hungriga, och gör att näringsrik mat prioriteras bort för att pengarna ska räcka. Det får räcka nu!

Källa:

[1] Aftonbladet, Detaljen som avslöjar Coop – drev på chockhöjning av matpriser https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8arWb/coop-drev-pa-okning-av-matpriser-fore-ica-och-axfood

[2] Skiftet, Annonsen som utskrivbar PDF https://skiftet.org/app/uploads/2023/04/annons_coop_matpriser.pdf

2023-04-12 11:45:01 +0200

1,000 underskrifter nådda