Till: Tomas Eriksson, gruppledare MP i Stockholms Läns Landsting

Sluta höja SL-kortet, Miljöpartiet!

9 januari ska ska priset på SL-kortet höjas igen – till 890 kronor. Men det går fortfarande att stoppa höjningen.

Miljöpartiet har gått tillbaka en hel del i valet, men fortsätter samarbetet med alliansen. Detta innebär fortsatta höjningar av priset på SL-kortet. Vi tror att kollektivtrafiken måste räddas från avgiftstrycket, och att Miljöpartiet måste börja med en positiv klimatpolitik – som innebär billigare och bättre kollektivtrafik. Därför uppmanar vi MP att sluta stödja prishöjningarna på SL-kortet!

Varför är det här viktigt?

I Stockholmsregionen, där bilismen ökar efter enorma satsningar på nya motorvägar, hålls den effektivare och miljövänligare kollektivtrafiken tillbaka av ett ökande avgiftstryck. Nu i januari är ännu en höjning av priset planerat – efter en överenskommelse mellan allianspartierna och MP.

Vi tror att klimatpolitiken behöver både piskor och morötter. Det är självklart inte rimligt att fler och fler tar bilen i en miljonstad. Men det finns alternativ! Kollektivtrafiken kan – tillsammans med satsningar på cykel och gång – vara den morot som behövs. Men då kan inte avgiftstrycket fortsätta höjas och hämma resandet. På frågan om vad som skulle kunna få dom att färdas mer miljövänligt i sin vardag svarar de flesta – 34 procent av stockholmarna – billigare kollektivtrafik (Källa: SR, 17/8 2018).

Från små orter som Avesta till huvudstäder som Tallinn har fri kollektivtrafik bidragit till att minska eller hejda ökningen av bilism. Ett första steg är att sluta höja priset, som annars skulle både öka bilåkningen och slå hårdast mot de stockholmare som har minst.

Ingen klimatpolitik utan kollektivtrafik!

Stockholms län

• stor barnfamilj. känner att det blir billigare att åka bil då.
  • Som stor barnfamilj så är det för dyrt att åka kollektivtrafik.
  • jag vill ha pengar för att köpa vitlöksbaguette och inte SL-kort

2018-10-08 08:15:15 +0200

Hej! För er som vill göra något extra finns det nu ett sätt att skicka protestmail direkt till Miljöpartiets gruppledare här (eller ett vanligt vykort!): https://actionnetwork.org/letters/protestbrev-till-miljopartiet http://planka.nu/wp-content/uploads/2018/09/image1.jpeg

2018-10-02 10:01:12 +0200