Till: Migrationsverket, Migrationsdomstolen och Migrationsöverdomstolen.

Stoppa familjen Khamisis utvisning.

Vi vill att migrationsverket och domstolen ska se över och upphäva beslutet de tagit om att utvisa Dana och hennes familj.

Dana är 17 år och flydde till Sverige med sin familj i Januari 2014.
Danas mamma Jaclin Khamisi föddes i Iran, under tiden hon bodde där tillhörde hon mionoritets-religionen mandaeism som länge förföljts, torteras och utsätts för våld. Vid 16-års ålder blev hon våldtagen av en Imam då hon vägrade bli tvångskonverterad till Islam. Hon var tvungen att pausa sin skolgång under några månader, men fortsatte sen då hennes kärlek för studier var större än smärtan. Trots allt detta, bestämde hennes föräldrar att när hon var 20 år gifta bort henne till någon hon inte kände. Hon hoppades att trots smärtan hon gått igenom i Iran, att hon skulle få en bra respektfull man. Men så var det inte.Den här mannen är Dana och Alana's biologiska pappa. Han var involverad i kriminalitet, droger, människohandel och andra väldigt farliga saker. Jaclin var inte medveten om det, förens hon flyttat till Bolivia med honom. Under tiden Danas föräldrar bodde i Bolivia, blev hennes mamma utsatt för sexuella övergrepp och grov misshandel. Dessutom tog Danas pappa in flera andra män som även fick sexuellt utnyttja Jaclin. Men det var inte det värsta. Eftersom Danas biologiska pappa jobbade med så mycket olagliga saker, fanns det en maffiagrupp som ville hämnas på honom. Därför valde de att hämnas på hans familj. Dana och hennes storasyster blev vid flera tillfällen kidnappade. Jaclin fick flera telefonsamtal med mordhot, och hot mot hennes döttrar. Jaclin fick förslaget att antingen låta sig bli våldtagen när, hur, och var de vill. Eller så skulle de fortsätta kidnappa hennes barn. Danas mamma såg inget annat val än att låta sig bli våldtagen, då hon ville skydda och rädda sina barn. Bolivia är en av de länder med störst mängd människohandel, Danas öde hade antagligen varit som sexslav. Efter två decennier av våldtäkter av många olika män, så lyckades Jaclin, Dana och Alana fly till Sverige för att söka skydd. Familjen Khamisi har varit asylsökande i flera år, men de har aldrig gått igenom eller fått uppmärksamhet. De fick höra att de skulle bli skickade till Danmark, men Jaclin blev allvarligt sjuk och kunde inte resa. Jaclin blev sen frisk och sökte asyl igen, och migrationsverket anklagade då henne för att ha gömt sig då de inte kunde åka till Danmark. Dana och hennes mamma har försökt hitta medicinska journaler för att bevisa att Jaclin var svårt sjuk och förlamad, men de finns inte kvar på sjukhus eller vårdcentral.
Just nu har migrationsverket beslutat att Dana och Alana ska bli utvisade till Bolivia, och deras mamma till antingen Iran eller Bolivia. Migrationsverket har inte kontrollerat informationen om Jaclin och har därför inte sett att hon inte längre har uppehållstillstånd i Bolivia, och utan det kan varken hon eller Dana resa dit. Då Alana är 19 år och myndig, kan det innebära att hon ensam utvisas till Bolivia.

Dana och hennes syster kommer troligen inte överleva om hon utvisas till Bolivia, om hon mot förmodan gör det så kommer hon och hennes familj utsättas för mängder av våld, sexuella övergrepp och andra förföljelser. Det är inget liv att leva. Hennes mamma har under decennier utsatts för våld och sexuella övergrepp, de har blivit mordhotade av maffia. Dana och hennes syster lär bli utsatta för människohandel, vilket kommer göra det svårt att överleva.

• När en familj verkligen gör allt för att integreras i ett samhälle så förstår jag inte hur man kan få en tanke på att utvisa dem. Sen när man får läsa historian Så blir man ännu mer förvånad att det överhuvudtaget finns en tanke på att utvisa familjen.
  • Dana och Alana är två jätte trevliga duktiga tjejer. Det vore en katastrof om de var tvungna att återvända till Bolivia.
  • Vill inte att den personen ska skäna sig otryg eller något

2019-11-01 18:34:25 +0100

2019-10-28 21:48:14 +0100