Till: Region Sörmland

Stoppa neddragningen av Gnestapendelns helgturer

Stoppa neddragningen av pendeltågets helgturer på linjen GNESTA – SÖDERTÄLJE – STOCKHOLM (linje 48). Behåll timmestrafik på dagtid på helgerna även efter 2021.

Om ett år kommer de extra tågturerna på helger att dras in. De infördes 2019 och vi fick timmestrafik på dagtid. 2022 kommer Gnesta-Mölnbo bara att ha pendeltågstrafik varannan timme. Det betyder att alla som arbetar på helger inklusive fritidsresenärer får stora problem att pendla. Det måste vi med gemensamma krafter sätta stopp för. Stöd oss i kampen för att behålla timmestrafiken på helgerna.

Gnesta, Sweden

• Den här pendelturen påverkar hur jag kan ta mig till jobbet (är sjuksköterska på sjukhus), ta med barnen på utflykter och hänga med vänner när livet är som vanligt. För mig som inte kör är denna turen en viktig faktor för mig att upprätthålla dessa sammanhang utan stress, sömnpåverkan och bristande komfort.
  • Jag tycker de som arbetar på helger -inom sjukvård-omsorg, handel för att serva oss som är lediga ska kunna komma till jobbet med hyggliga restider.

2020-12-11 11:35:11 +0100

2020-12-11 09:43:20 +0100