Till: Västtrafik

Västtrafik - Ändra på turlistan till Gullholmen - Käringön !

Västtrafik - ändra i turlistan och sätt in fler turer till öarna Gullholmen - Käringön. Kommande turlista är en katastrof för det lokala näringslivet och kommer leda till ett nedstängt samhälle!

De lokala näringarna är det som håller öarna vid liv sommartid som vintertid. 80% av inkomsterna kommer under sommarmånaderna, dessa intäkterna skall sedan täcka upp för lågsäsong med få eller nästan inga turister. Med kommande turlista, då hamnen på Gullholmen endast trafikeras med 5 turer istället för 12, så kommer det leda till ett stort inkomsttapp och med det möjligheten att ha öppet under vintern. Sommartid har alltid färjorna gått fler turer än på vintern då det är stort tryck på turister under denna tid, men med kommande sommarturlista är det fler turer på rådande vinterturlista !

• Ska samhällen Gullholmen/ Hermanö och Käringön överleva som åretrunt samhällen måste vi ha en välfungerande färjeförbindelse.
  • Om unika samhällen som Käringön och Gullholmen ska kunna överleva som åretruntboende måste det finns välfungerande färjetrafik. Företagen ute på öarna är helt beroende av besökare och turister som kommer till ön. Västtrafik stryper nu turlistan till ett minimum med turer vilket i sin tur leder till att företagen inte kan överleva och att samhällen som Käringön och Gullholmen kommer försvinna. Det får inte lov att hända. Skriv på och hjälp dessa unika åretrunt samhällen finnas kvar!
  • Vi behöver bättre logistik på färjetrafiken...

2021-05-20 22:16:27 +0200

2021-05-20 11:35:38 +0200