Till: Stockholms polisen

AKUT. Inga nazister på våra gator

Neka samtliga ansökningar för det danska högerextremistpartiet Stram Kurs att demonstrera i Stockholms förorter.

Den 12 September har ett högerextremist parti, Stram Kurs ansökt om att få demonstrera och bränna koranen i flera av Stockholms förorter.

Att ett nazistiskt parti vill åka specefikt till förorten och bränna koranen är inte konstruktiv kritik, det är djupt problematiskt, kränkande och oroväckande.

Samma sak såg vi hända i Malmö, där samma parti fick nekat tillstånd, men dök upp ändå, flera greps för hets mot folkgrupp, bland annat efter att ha spelat fotboll med en koran. Vi har alltså redan sett vad det här partiet går för och vad deras syfte är, att ge tillstånd för dem att demonstrera skulle vara farligt och utsätta många människor för fara.

I en artikel från DN säger Rinkebys polischef att
"Det viktigaste för oss är att vi har medborgarna på vår sida"
Hur ska ni, polisen i Stockholm, ha medborgarna på eran sida, om ni i handling visar att ni hellre säger ja till ett nazistiskt parti som är direkt farligt för många medborgare än att skydda de människors välmående och trygghet ni säger er värna om. Hur ska ni inge trygghet om ni inte respekterar och lyssnar på de människor som bor på platsens oro och otrygghet?

Än bearbetas ansökan, vilket betyder att vi har all möjlighet att skapa förändring, dela, tagga Stockholm polisen, skriv under, skriv direkt till Stockholms polisen om dina tankar. Din röst räknas

Källa:

2022-04-16 22:10:21 +0200