Till: Göteborgs Stad / Park och Naturförvaltningen

Bevara skateboardåkningen i Plaskis!

-Vi kräver; bevara möjligheten att åka skateboard i plaskis och att ramper och hinder som ställs dit inte slängs av kommunen!

Plaskis i Majorna/Göteborg är plats för skateboardåkning och andra aktiviteter några månader varje år då vattnet är borta och vädret tillåter. En generationsöverskridande aktivitet och mötesplats där skateboardåkare har sett till att det funnits grejer som fly-offs, rails och curbs att åka på, en gedigen insats att frakta grejerna fram och tillbaks. Shout out till Gatuplan Crew och alla inblandade som fixat det varje säsong för egna pengar och något som alla besökare får nyttja helt gratis.

Nu har Park och Naturförvaltningen i Göteborgsstad (PONF) beslutat att allt som ställs i plaskis räknas som skräp och kommer att forslas bort. Det är upprörande att vår aktivitet klassas som nedskräpning och det är mycket märkligt att PONF inte har fört dialog med Gatuplan innan dessa bestämmelser blev offentliga.
Anledning till beslutet är att det har gjort mätningar om buller som visade sig vara några decibel för hög. Något som får oss att lyfta på ögonbrynen då plaskis är omgiven av 3 spårvagnslinjer, biltrafik och skolgård etc vilket gör att det inte bara är aktiviteten i plaskis som låter.

Att ta bort möjligheten att åka skateboard på plaskis i en stad som redan har brist på skateparker skulle inte bara påverka oss skateboardåkare och den nya yngre generationen som vill ha en aktiv och meningsfull fritid. Även miljön runt plaskis som idag beskrivs som inbjudande och generationsöverskridande plats för både aktiva och åskådare skulle påverkas negativt. En aktivitet som inte kostar kommunen en krona men som bidrar till invånarnas goda hälsa.
- Vi hade hellre sett att kommunen jobbade för skateboard och inte emot!

Älvsborgsplan 5-6, 414 71 Göteborg, Sverige

• Det är viktigt med en levande stadsdel,där alla har plats och kan mötas över generationsgränserna.Den som störs av skateåkarna har stora problem.Mer plats för aktiviteter av olika slag ,inte minst utomhus,i närområdet.
  • För att jag vill kunna fortsätta kunna skatea på plaskis
  • För att jag som förälder vet hur avgörande skateboard kan vara när det kommer till barns möjlighet att få ett socialt sammanhang. Gbg behöver fler åkytor, inte färre.

2021-09-07 15:43:57 +0200

1,000 underskrifter nådda