Till: Länsstyrelsen

Bron till Hållbarhet - Öppna Cykelväg på Ölandsbron

Hållbart samhälle, hållbar transport.

Vårt mål är att vi i Kalmar region ska kunna ta oss runt på cykeln, vare sig det gäller pendling till skola och jobb, ärenden över bron, eller turism.

På väg mot ett hållbart samhälle är transporten ett viktigt steg. Vi stödjer principen att kunna ta sig fram utan miljöskadande utsläpp. Kalmar region bör ställa sig bredvid detta, med sina mål att utveckla klimatsmart och hållbar transport. Att öppna Ölandsbron till cyklar är ett självklart steg!

Bron har hållit cykeltrafik tidigare, men i och med en hastighetshöjning för bilarna - från 70 till 90 km/h - ansågs det för farligt för cyklar att vistas där. Hastighetshöjningen innebär minimal tidsvinst för bilister. Om vi sänker farten till 70 km/h igen kan cyklarna komma tillbaka! En liten skillnad för bilarna, stor skillnad för cyklar!

Framtidens transport kan inte cirkulera runt bilar. Gå med oss på bron till hållbarhet - öppna Ölandsbron till cyklar!

Ölandsbron, Ölandsbron, Sverige

2020-10-16 14:36:17 +0200