Till: Sveriges riksdag

Fördöm Koranbränningen

De senaste dagarna har vi sett en upprepning av den avskyvärda och vidriga handlingen att tända eld på den Heliga Koranen i olika städer i Sverige.

Tyvärr upprepas denna omänskliga handling av ett begränsat antal kända individer, trots att många muslimer, islamiska förbund och församlingar från hela Sverige och andra länder uttryckt sin avsky för detta. Att provocera fram känslor hos muslimer och att förolämpa deras heliga bok, kommer inte att gynna någon grupp eller samhälle. Dessa handlingar strider mot principen om ömsesidig respekt mot människor och deras tro.

Den Heliga Koranen är den heligaste boken enligt muslimer, och den innehåller de viktigaste budskapen. Respektlöshet mot islams heliga bok – med nästan två miljarder följare i olika delar av världen – är en handling som strider mot mänsklighet och sunt förnuft.

Vi vill genom denna namninsamling be Sveriges riksdag att fördöma Koranbränningen, och med hjälp av ett regelverk hitta en lösning för att hindra förolämpning av religiösa grupper och deras heliga böcker.

Respektlöshet mot islams heliga bok – med nästan två miljarder följare i olika delar av världen – är en handling som strider mot mänsklighet och sunt förnuft. Att provocera fram känslor hos muslimer och anhängare av islam och att förolämpa deras heliga bok, kommer inte att gynna någon grupp eller samhälle. Dessa handlingar strider mot principen om ömsesidig respekt mot människor och deras tro.

2022-04-19 23:29:52 +0200

1,000 underskrifter nådda