Till: Politiker

Förlossningsledighet

Besluta om att den som ska föda barn ska ha rätt till ledighet liknande sjukskrivning under de 2 veckor före beräknad förlossningsdag och fram till dess att efterkontrollen är genomförd.

Idag är det så att den som ska genomgå en förlossning har rätt att vara ledig och ta ut föräldrapenning under tiden före och efter en förlossning. Det är visserligen bra, men det gör att den som föder barnet får mindre tid att vara föräldraledig med barnet och dessutom blir tiden man får med barnet den tid då man som mest behöver återhämtning och läkning och egentligen borde få tid att ta hand om sig själv och få till knipövningar, amning och sömn. Idag har partnern rätt till 10 extra dagar i samband med barnets födelse. Detta är visserligen bra, men åter igen skapas en ojämlikhet. Den som burit barnet och genomgått förlossningen får återigen färre dagar med barnet än partnern, när det egentligen borde vara lika eller möjligtvis det omvända - den som ev ammar barnet skulle väl rimligtvis behöva vara hos det under den tiden. Eftersom man inte på förhand kan veta när ett barn ska födas tvingas man chansa och detta skapar en osäkerhet för både den som ska föda och för arbetsgivaren. Om man var förlossningsledig skulle båda parter veta när det var dags för ledighet och de allra flesta barnen föds ju innom den föreslagna tiden. När den som fött får vara hemma med förlossningsledigt får ju partnern möjlighet att vara hemma och vara föräldraledig. Detta ger dem möjlighet att knyta an till babyn, vilket skulle öka jämlikheten, då det senare blir lättare för partnern att vara hemma med barnet som fått en trygg och god anknytning under den första viktiga tiden. Att kvinnor får möjlighet till återhämtning (att kunna få gå på toaletten och ta en dusch och sova några timmar i sträck kan vara livsavgörande efter förlossningen) skulle troligtvis leda till färre förlossningsdepressioner, bättre möjlighet till att få amning att fungera och färre utbrända kvinnor. Effekterna borde även kunna ses på lång sikt då partners som fått knyta an kommer vara mer benägna att ta föräldraledigt, känna sig tryggare med att ta hand om barnet själva och ökad förståelse för hur omfattande arbete det är att ta hand om ett litet barn. Detta borde leda till att relationen mellan föräldrarna också blir mer jämnlik och detta leder till en bättre relation dem emellan, färre trasiga relationer är bra både för föräldrarnas och Barnens mentala hälsa.Barnen kommer få två föräldrar som fått chansen till en nära och trygg relation till sitt barn och varandra. De 10 pappadagarna som hade ett gott syfte men skapar ojämlikhet kan därmed plockas bort och ersättas av förlossningsledigheten som ger ökad jämlikhet och tar kvinnors hälsa på allvar.

2020-02-29 22:08:53 +0100

2020-02-29 11:08:01 +0100