Till: Trafikverket och Eskilstuna kommun

Gång- och cykelväg till Hållsta

Det är dags att Hållstas önskan om en gång- och cykelväg mellan Hållsta och Skogstorp blir verklighet. I valet 2018 lovade alla partier utom ett att detta skulle hända men än så länge finns inga planer på att börja bygga. Det är dags att politikerna infriar sitt löfte.

Hållsta är en växande del av Eskilstuna kommun. Att inte ha möjlighet att ta sig in till centrum utan att behöva motortransport är inte längre försvarbart. Speciellt inte när vi lever i en tid där vi alla behöver ta ansvar för ett bättre klimat. I Hållsta finns en skola för barn upp till åk 6 men när barnen blir äldre erbjuds plats på Skogstorpsskolan. Att ta sig dit med cykel, som för de flesta barn i kommunen är självklart, är för Hållstabarnen helt otänkbart. Vägen mellan Hållsta och Skogstorp är smal och krokig och trafikeras av både bilar och bussar. Hastigheten är dessutom 70 km/h. Hållstaborna har i över 30 år önskat en möjlighet att kunna ta sig in till stan utan bil och nu tycker vi att vi väntat tillräckligt länge! Dags att börja bygga!

633 70 Hållsta, Sverige

2022-08-18 12:50:03 +0200