Till: Svensk media: Aftonbladet, Expressen, SVT MFL

Kvinnliga brottsoffer

Jag har i snart två är granskat hur media skriver om brott och hur media väljer att skriva beroende på om brottet har drabbat en kvinna eller en man.

När en kvinna utsätts för våldtäkt, misshandel eller mördas så skriver media misstänkt våldtäkt/misshandel/mord. När en man utsätts för detsamma skriver media i princip aldrig att det är ett misstänkt brott. En man konstateras alltid ha utsatts för brottet medan det är gärningspersoner som beskrivs som misstänkta.

Jag har även publicerat många inlägg om detta på mitt konto på Instagram med 24 000 följare och nu kräver jag att media börjar skriva jämlikt om kvinnor och män som utsätts för brott! Media måste sluta skriva att kvinnors brott bara är misstänkta medan män som utsätts aldrig ifrågasätts utan där skriver media som sagt direkt att brottet ÄR våldtäkt/misshandel/mord.

Jämlikhet måste genomsyra rubriker, brödtext och all nyhetsrapportering överlag. Att kvinnor framställs som mindre trovärdiga, till och med när de mördas, är helt oacceptabelt!

2022-12-28 12:06:59 +0100

2022-12-27 22:49:11 +0100