Till: Allmänheten, Migrationsverket och de som styr Sverige

Låt Majid Stanna

hej Migrationsverket, Majid har sedan 4 år tillbaka kämpat med att bli en del av Sverige. Han har under kort tid lärt sig flytande svenska, pluggat in hela grundskolan och kommit in på el programmet på gymnasiet där han har bra betyg och en stark motivation till att lära sig mer. Han har ett hem och människor han bor med som ser honom som sin familj. Han firar påsk, jul och midsommar precis som alla andra svenskar. Tillsammans lagar vi mat, har fredagsmys, firrar varandras födelsedagar och är som vilken annan familj som helst. Han är den mest givmilda och omtänksamma personen jag känner som alltid sätter andras behov föra sina egna, trots sitt tunga bagage från barndomen. När Majid var 14 år flydde han ensam och rädd från Afghanistan till Sverige på begäran av sin pappa då hela hans familj var jagade och torterade av talibaner. Sedan dess har han inte haft någon kontakt med sin biologiska familj och tror inte att de är vid liv.
Förra året trädde gymnasielagen i kraft detta innebar att ensamkommande kunde få tillgång till tillfälligt uppehållstillstånd ifall de uppfyllde samtliga utav 9 kriterier. Majid uppfyller dom alla. Ändå dimper ett brev ner i brevlådan - avslag. Olyckligt vis, som Migrationsverket väljer att uttrycka det fick Majid sitt första avslag fem dagar innan han fyllt 18 år och anser att han därför inte får stanna. ska dessa FEM DAGAR vara avgörande trots att han uppfyller alla kriterier? Ska fem dagar göra att hans kämpande varit helt i onödan?. Ni vill skicka tillbaka en ung kille till ett land där han varken har familj eller hem, inte har någon tillgång till skola och ett ständigt krig pågår. Ni vill splittra ännu en familj, vår familj. Vad Mer ska han behöva bevisa för att få stanna?
Jag har skapat denna insamling som ett bevis på att det finns människor här som vill ha kvar honom. Människor som tycker att detta är ett galet beslut. Som står bakom honom och kommer kämpa hårt för att han ska få stanna. Nu är han livrädd och orolig och undrar vad som ska hända honom.

Det är inte någons fel vart den är född och uppfostrad. Vi alla delar samma planet den är vår allas att dela på. För att jag är född i Sverige är inte jag mer värd än någon som är född i ett land i krig. Jag är glad ifall jag kan hjälpa andra i nöd, vi i Sverige ska se de som en stolthet att vi har möjlighet att hjälpa människor i kris. Jag förstår att det finns gränser och lagar, men det är också enligt mig helt sjukt att det sitter människor på kontor, som inte känner de ensamkommande får bestämma vilka som får leva och inte. Att någon som Majid som jag beskrivit ovan inte skulle få stanna är ett bevis på att vissa beslut inte går rätt till. Eller att det finns brist på empati och medmänsklighet. Att skicka en 20åring till krig är att önska livet ur någon, att splittra på en familj är fel. Han behöver oss men framförallt behöver vi honom. Ett löfte är ett löfte.

Rasism och orättvisor ska utplånas.

Hur den kommer att överlämnas

Jag kommer dela denna underskrift på alla sociala medier, med alla vänner och deras vänner. Ska även försöka få fram denna till Migrationsverket och domstol.

2019-10-17 15:18:00 +0200

2019-10-17 09:49:50 +0200