Till: Stockholmstad, Hässelby Vällingby stadsdelsnämnd, Stockholm Exergi

Rädda de kulturhistoriska byggnader vid f.d. Lövsta renhållningsstation och sopanläggning

Bevara de över etthundraåriga byggnader som finns kvar på platsen.

Då Stockholm stad ännu i nutid (2021) ignorerar Kulturklassade byggnader och andra värdefulla omgivningar för vår framtid, och river alt planerar att riva, vill vi uppmärksamma och stoppa detta. Då vi redan förlorat en stor procent av våra mycket vackra och värdefulla byggnader i vår stad och dess utkanter. Behåll det lilla vi har kvar och integrera det i nybyggnadsplanerna (bygg anläggningen men bevara de kulturklassade byggnader som ännu finns). Här nedan finns den text som beskriver nya planer samt befintlig verksamhet på området, (saxat från Stockholm Exergis hemsida, där handlingsplan med utredningar om och kring Lövsta finns att tillgå på PDF). https://www.stockholmexergi.se/kraftvarmeverklovsta/handlingarochdokument/

På platsen för den f.d. sopanläggningen vid Lövsta i Hässelby, planerar Stockholm exergi ett nytt värmekraftverk. Värmekraftverket kommer att ersätta befintliga byggnader och anläggnignar inom området. Befintlig återvinningscentral ska finnas kvar. Denna rapport syftar till att dokumentera, beskriva och värdera de kvarvarande byggnaderna som hört till sopanläggningen. Lövsta renhållningsstation och sopanläggning har en drygt 100-årig historia på platsen. Stockholm stad köpte in området vid Lövsta och Riddersvik 1885 för att kunna ta hand om stadens växande latrin-och sopproblem vid slutet av 1800-talet. Anläggningen kom att utvecklas under hela 1900-talet bl.a. med två sopförbränningsanläggningar. Sopor tippades även i Mälaren och fyllde den vik som tidigare fanns här. Två gröna kullar markerar idag de gamla sopbergen. Anläggningens stora sopförbränningsanläggning, uppförd 1938, revs 2006 tillsammans medflera byggnader i området. Kvar finns idag två av de äldsta byggnaderna, den första sopförbränningsanläggningen, senare kontor, från sekelskiftet 1900 och en vagnsverkstad, tidigare destruktionsanstalt, från samma tid. Den finns även en villa eller kontor från omkring 1900 –1910. I området finns även en byggnad för freonåtervinning. Byggnaden från 1970 användes ursprungligen som en försöksanläggning för automatisk sopsortering. De äldsta byggnaderna, kontoret och vagnsverkstaden bedöms ha stora kulturhistoriska värden. Främst genom att byggnaderna förmedlar berättelsen om Stockholms tidiga kommunaltekniska byggande, men också på grund av byggnadernas ålder och kvalitéer i gestaltning. Även villan, den s.k. Svinvillan bedöms ha vissa kulturhistoriska värden. I föreslagen utveckling bedöms det inte vara möjligt att bevara någon av byggnaderna med kulturhistoriska värden då värmekraftanläggningen behöver ta i anspråk i princip samma yta som den tidigare sopanläggningen. Lövstanläggningen har en intressant historia och den har haft stor betydelse för bebyggelseutvecklingen vid Lövsta och Hässelbyvillastad. Ett skyltprogram bör tas fram för att i bild och text återberätta anläggningens historia på platsen.

Lövsta, 165 72 Stockholm, Sverige

2021-10-23 00:59:02 +0200