Till: Tibro kommun, Samhällsbyggnad

Rädda Fågelviksspåret

Med anledning av Detaljplan för Del av Baggebolet 1:80 m.fl., Baggebolet 2.
Fågelviksspåret är en unik friluftstillgång för Tibros invånare med sitt förhållandevis centrala läge, vilket gör det lättillgängligt för alla. Några minuter från din bostad så finns ett motionsspår där du rör dig i en naturnära miljö med både skog och öppen åkermark och viktigast av allt, det är fritt från bilar. Spåret används flitigt av många motionärer av olika slag, även vintertid av skidåkare.
Vi känner stor oro för påbyggnaden av Solrosvägen som planeras korsa motionsspåret och fortsätta till det nya bostadsområdet. Genom att dra en bilväg över spåret tar man bort möjligheten att åka längdskidor och även löpning blir mindre attraktivt, då det ska ske på bilisternas villkor. Den fina naturupplevelsen påverkas också negativt. Idag kan man dessutom låta barnen springa eller cykla i förväg och röra sig ganska fritt i spåret. Detta blir inte heller möjligt då det kommer att åka bilar över spåret.
Vi vill lyfta fram ett mycket fint exempel på hur man kan etablera ett nytt bostadsområde kring ett motionsspår utan att förstöra detta. Det är Parkenområdet i Karlsborg, där man har byggt en viadukt för spåret över vägen.
Vi ber er ha detta i åtanke och låta Fågelviksspåret fortsätta vara den underbara oas den är idag, där kommunens invånare kan motionera och ladda batterierna i en stressig vardag.

Vi ber alla som vill bevara Fågelviksspåret bilfritt och så naturnära som möjligt att skriva på detta upprop för att få beslutsfattarna att förstå vilken härlig naturtillgång Fågelviksspåret är.

Tibro, Sverige

2022-05-11 21:09:21 +0200