Till: Timrå Kommun

Rädda Skönviksbacken

Vi vill att dem som sitter i Timrå kommuns Kultur och tekniknämnden ska besluta att inte stänga ner backen pga av besparingar och att man ser till att det sparas på flera olika håll och inte bara genom Skönvikbacken.

Vi vill att Kultur och tekniknämnden i Timrå kommun ska tänka om angående sitt val av att stänga ner backen. Dem som kommer drabbas mest av detta beslut är de Barn och ungdomar som faktiskt åker i backen. Skönviksbacken är som en liten fritidsgård för dem barn och unga. Det finns även barn och unga som åker där då dem inte velat göra nåt annat. Bland annat finns det dem som velat sluta på sin vanliga sport bara för att kunna åka mer i backen. När jag har läst alla ärenden och rapporter så tycker jag även att dem borde se till så att alla är med och sparar på olika håll och inte bara Skönviksbacken. Hur kommer man göra med alla TImrå kommuns skolor under friluftsdagar och friskare ungdom? Ska barnen åka buss till Sundsvall? Eller får Timrås barn inte välja slalom?
I Skönviksbacken så är man cirka 35 ideella människor som sliter och jobbar för att barn och unga ska kunna vara ute och åka slalom istället för att sitta inne hela dagarna. Den grupp ideella som jobbar idag är en grupp som vi tror på kommer bli kvar så länge backen lever. Men skulle backen läggas ner så tror vi att det kommer vara svårt att få tillbaka den gruppen då man oftast börjar sysselsätta sig med annat och då tappar vi många eller till och med alla. Vilket i sitt fall skulle göra att det blir omöjligt att öppna backen igen.

Det har även visas sig att Skönviksbacken ökar i besöksantalet för varje år. Vilket också borde tyda på att det är en backen människor faktiskt vill åka i.
(Källa 1 finns längre ner)

I ärendet står det att
"Dessa förslag till besparingar kan tas med som en helhet för att komma i budgetram 2020.
Det innebär att kultur- och teknikförvaltningen behöver prioritera och sluta göra saker. "

Det jag tycker är så konstigt är att Skönviksbacken ska står för majoriteten av dessa pengar inom besparingen. Varför kan man inte göra en gemensam lösning så det funkar från alla håll i ekonomi. Och det jag även tycker är konstigt är att i en kategori står det "Pangea stängs"
Det behöver ju inte vara ett val att stängas. Men man kan ju bara sänka bidraget för att få allt att funka isåfall. Står även under investering att det ska påkostas ett ställverk från kommunen. Och det stämmer inte. Varken kommunen eller Backen ska stå för det.
(Källa : (1) Finns längre ner)

I Mittmedia #Kandulova Lovade även politikerna i Timrå kommun att backen skulle få leva kvar och att det var något dem skulle jobba med. Vilket inte verkar stämma idag vilket vi tycker är tråkigt och att det visa på att man kanske borde vara ärlig mot folket.
(Källa 2)

Det finns även ett ärende om att ett sportotek ska öppnas i Timrå kommun. vilket det även kommer att kosta pengar. Om dem ska spara pengar kanske det inte är en sån bra ide just nu att öppna ett sportotek och att man kanske ska vänta nåt år tills ekonomin ser bra ut.
(Källa 3)

Källor: