Till: Politiker

Rädda sommarlovskorten!

Sommarlovskorten var statligt finansierat och gav frihet åt ungdomar i både små städer, men även stora såsom Stockholm samt i Göteborg år 2018, men under 2019 så kommer inte satsningen tillbaka.

Det vill vi ändra på, vi kräver att politikerna återinför sommarlovskortet.

Sommarlovskort innebär att ungdomar runt om i hela landet får åka fritt inom kollektivtrafiken och kan följa med sina kompisar på aktiviteter under sommarlovet - oavsett inkomst från förälder. Sommarlovskorten fanns under 2018 och fungerade perfekt, men tyvärr försvann den i M + KD-budgeten. Vi kräver att sommarlovskorten återinförs antingen från regeringens håll eller från lokalt håll.

Det vore oerhört bra om det återinfördes, särskilt för dem som sitter hemma och spelar datorspel hela sommaren för att de inte har råd att åka någonstans.

När sommarlovskorten existerade så var det skönt att slippa tänka på hur mycket pengar som var kvar på busskortet, det var också bra för dem med dålig ekonomi att kunna resa gratis.

Det är viktigt att man skickar ett mail till sina politiker i kommunen och landstinget/regionen där man bor i och kräver att de återinför det.

2018-12-21 23:15:34 +0100

1,000 underskrifter nådda