Till: Higab och Göteborgs politiker

Rädda Viktoriahuset och Hagabion

Hyreschock på 32 % hotar Föreningen Viktoriahuset som består av 25 föreningar, de flesta av dem idéella föreningar som arbetar för kultur, miljö, frihet och fred i Viktoriahuset på Linnégatan.

Om fastighetsbolaget Higab får som de vill kommer majoriteten av verksamheterna inte ha råd att vara kvar. När Higab tog över huset 2021 sa de att hyresgästerna inte skulle påverkas – nu riskerar deras krav leda till att ytterligare en central plats inom Göteborgs kultur- och föreningsliv släcks ner.

Det är inte första gången som fastighetsägare, gentrifiering eller storföretag hotar Göteborgs kulturliv. I somras ville Göteborgs stad genom fastighetskontoret chockhöja hyran för Konstepidemin och i höstas satt Folkteaterns överlevnad på Järntorget på spel. Röda Stens konsthall kommer behöva hålla stängt vissa dagar efter hyreshöjning.

Stoppa hyreschocken - rädda Viktoriahuset och Hagabion!

ℹ️ Kom och visa ditt missnöje! Lördag den 1 april planeras en manifestation där vi Göteborgare kan samlas till stöd för huset och dess föreningar.

Var: Järntorget
När: Lördag 1 april kl 13:00
Facebookevent: https://www.facebook.com/events/602172781527715

Källor:

Higabs planerade hyreshöjning på 32 procent skulle innebära en dödsstöt för Föreningen Viktoriahusets 25 ideella föreningar, och nu startar hyresförhandlingar för Hagabion.

Får kulturen och föreningslivet plats i stadskärnan?
Hur ska Göteborg se ut egentligen? Vi vill se en stad där kulturlivet stöttas istället för att hotas och där föreningar och icke-kommersiella verksamheter får ta plats från centrala Göteborg.

Linnégatan 21, 413 04 Göteborg, Sverige

2023-03-31 22:15:05 +0200