Till: Uppsala kommun

Stöldsäkrare cykelparkeringar i alla kommunala skolor i Uppsala

Photo by Hao Pan on Unsplash

I Uppsala år 2022 så blev 3273 cyklar stulna varav 572 av de var el cyklar. Bara el cyklarna själv är kostar över 4,5 miljoner kronor. Dessa absurda summor är endast el cyklarna, de vanliga cyklarna kostar så mycket 800,000 tusen kronor. Plus att detta är endast de anmälda cykelstölder.

Om det hade funnits fler och säkrare cykelställ/parkeringar vid kommunala skolor så hade folk vågat cykla utan att behöva oroa sig över att deras cykel skulle bli stulen. Istället för att cykla åker de t ex bil vilket förstärker växthuseffekten med sina koldioxidutsläpp. Att cykla är därför bättre på alla sätt och vis eftersom att det inte påverkar klimatet på ett negativt sätt.

Vi är tre ungdomar som sommarjobbar på Barnombudet I Uppsala län och vi vill att kommunen förbättrar cykelparkeringar vid kommunala skolor så att flera människor cyklar och på så sätt hjälper naturen.

1. Miljövänligare alternativ
Istället för att folk hade fått skjuts ut av sina föräldrar kan de ta sig fram av sig självt med cykel vilket är ett miljöneutralt transportmedel samt det mest energisnålaste transportmedlet.

2.Hälsosamt med cykel
Att cykla är inte bara miljösmart det är också bra för hälsan, cykling gör så att man förbättrar sin ämnesomsättning, ökar blodtillförseln till hjärnan och att bibehålla sina muskler.

3.Säkrare cykelställ
Med våran plan att införa säkrare och bättre cykelställ så kommer flera känna sig trygga i att lämna sin cykel låst utan att någon kommer kunna ta den. Om fler blir tryggare kommer fler att cykla. Desto mer människor som cyklar desto bättre för miljön blir det.

4.Spara tid/gratis
En av de bättre grejerna med att cykla är att det inte kostar några pengar jämfört med bil eller buss. Inom kortare avstånd så går det även oftast snabbare att ta sig fram jämfört med andra transportmedel. Eftersom att det är kostnadsfritt att cykla kan du ta dig till aktiviteter, vänner och familj utan att betala en ända krona.

Därför önskar vi på barnombudet Uppsala kommun att införa bättre och säkrare cykelställ vid kommunala skolor så att alla kan utnyttja de saker som blev nämnda.

Uppsala, Sverige

2023-08-07 08:47:15 +0200