Till: Ann Linde, utrikesminister och Stefan löfven, statsminister

Stoppa Turkiets invasion!

Ann linde, Stefan Löven. Just nu pågår en invasion, en invasion mot kurder i norra syrien med syfte att etniskt rensa. En invasion som bränner sönder barns kroppar, attackerar sjukhus och begår krigsbrott. Vi kan gemensamt visa solidaritet och medmänsklighet. Vi kan tillsammans rädda liv. Därför ber vi er att genast kräva en omedelbar stopp på invasionen, att krigsbrotten som begåtts skall utredas samt att omedelbar hjälp skickas till området.

Just nu pågår vad som beskrivs som en vapenvila, men sådant är inte fallet, som Magda Gad uttrycker det.
"Men nu kräver alltså både USA och Turkiet att de kurdiska styrkorna ska lämna över sina tyngre vapen och dra sig tillbaka söderut till områden där de dessutom inte får skydda sig.

På flack mark utan tunnlar och värn, beväpnade med endast pistoler och Kalasjnikovs, kommer det vara enkelt för Turkiet att slå ut dem.

Att rensa ut dem.

Att begå etnisk rensning."

Det är bråttom, gör vi ingenting nu kommer människor lida, utsättas och dö i en etnisk rensning, i fruktansvärda krigsbrott och hat. Det finns inga ursäkter, vi måste agera.

Som medmänniskor uppmanar vi er att göra allt ni kan för att stoppa detta.
Vi uppmanar er att:
● Kräva en omedelbar stopp på invasionen
● Uppmana samtliga EU-länder att gör detsamma
● Krigsbrotten som begåtts skall utredas och ansvariga skall stå till svars
● Omedelbar hjälp skickas till området.

Det här inte bara viktigt, det är livsnödvändigt, det är akut. Just nu pågår en etnisk rensning, just nu pågår krigsbrott. Människor lider och dör och VI KAN STOPPA DET.

Därför uppmanar jag dig att inte bara skriva under. Jag ber dig sprida ordet, läs på, se vad du kan göra. För vi alla behövs i kampen.

Se mer information och hur du kan hjälpa:

Källor:

2019-10-19 09:31:34 +0200