Till: Svenska staten, regeringen och riksdagen

Svenska staten, be kurder om ursäkt!

Svenska regeringen skall utfärda en offentlig ursäkt/upprättelse för kurder som folkgrupp för att kurder felaktigt har blivit utpekade ligga bakom mordet på statsminister Olof Palme.

34 år efter mordet på statsminister Olof Palme har nu åklagare Krister Petersson presenterat en trolig gärningsman som man kan koppla till det avskyvärda brottet. Att många i Sverige nu känner en kollektiv lättnad i är ingen överdrift.

För oss kurder i Sverige var åren efter mordet på statsminister Olof Palme en traumatisk tid. Dåvarande Palmeutredaren Hans Holmér presenterade redan under senhösten 1986 sin teori som kom att i folkmun att kallas för ”Kurd-spåret”.

I åratal blev kurder, kollektivt som grupp, påhoppade för att vara de som möjligtvis var skyldiga till detta fasansfulla brott. Detta innebar ett stort kollektivt trauma för alla de kurder som inte bara levde och verkade i Sverige, men som också hyste stor respekt och kände genuin beundran för Olof Palme som politisk ledare och inspiratör.

Bland kurder, såväl här i Sverige, som i Kurdistan, är Olof Palme än idag en symbol för en politiker som med intresse följde kurdernas sak långt innan många andra statsmän i väst gjorde det. Olof Palme har för det och för sin internationella kamp för rättvisa och fred än idag en speciell plats i miljontals kurders hjärtan.

Vi tänker idag särskilt på Olof Palmes familj som fått ett efterlängtat avslut på en utdragen process som ingen anhörig ska behöva genomlida.

Som kurder i Sverige tänker vi idag särskilt på en sällsynt politisk ledare vars liv och gärning alldeles för tidigt berövades från oss alla. Låt oss aldrig mer utsätta en grupp i vårt samhälle för en så orättvis och felaktig anklagelse som bevisligen inte kunnat vara längre ifrån sanningen.

2020-06-14 23:07:37 +0200

2020-06-11 16:56:37 +0200