Till: Vallentunas moderata styre

TA STÄLLNING FÖR ETT SKOLLYFT I VALLENTUNA

Vallentuna är en av Sveriges allra rikaste kommuner. Här finns förutsättningarna att vara Sveriges bästa skolkommun. Trots det lämnar 1 av 5 elever i Vallentuna grundskolan utan fullständiga betyg. Vallentuna ligger på samma nivå som kommuner där socioekonomin är betydligt tuffare. I våra grannkommuner Täby och Danderyd så klarar mer än 90 % av eleverna skolan.

Vallentunas skolmisslyckande beror på den lokala politiken efter åratal av Moderat styre. Vallentuna är en av de kommuner som har lägst skolpeng i Sverige. Det har lett till för få lärare och annan personal, för stora barngrupper och ständiga skolnedläggningar och omorganisationer.

Barnen är vår framtid. Det är dags att prioritera skolan i Vallentuna. Socialdemokraterna föreslår ett Skollyft för Vallentuna. Det är 10 konkreta reformer för hur vi vänder utvecklingen i Vallentunas skolor. Med vårt skollyft anställer vi fler lärare och annan personal, minskar barngrupperna och vi stoppar skolnedläggningarna och omorganisationerna. Det är den bästa investeringen för framtiden.

Här är Socialdemokraternas 10 reformer för att förbättra skolan i Vallentuna:

-HÖJD SKOLPENG
-MINSKA BARNGRUPPERNA I FÖRSKOLAN
-ANSTÄLLA FLER LÄRARE OCH ANNAN PERSONAL
-TIDIGA INSATSER MED STÄRKT ELEVHÄLSA OCH SAMARBETE
-STOPP TILL SKOLNEDLÄGGNINGARNA OCH OMORGANISATIONERNA
-UTÖKA SKOLSKJUTSEN
-RÄTT TILL 30 TIMMAR FÖRSKOLA FÖR BARN TILL FÖRÄLDRALEDIGA
-ALLA SKOLOR SKA HA BEMANNADE SKOLBIBLIOTEK
-VÄRNA LANDSBYGDSSKOLORNA
-RUSTA UPP OCH MODERNISERA LOKALER OCH UTEGÅRDAR

Vill du också ha ett Vallentuna där barnens framtid sätts först? Vi behöver din hjälp för att sätta press på Vallentunas moderata styre. Skriv under för ett skollyft!

Läs mer om Skollyftet här: https://socialdemokraternavallentuna.se/skollyftet2/

Jerri Bergström (oppositionsråd) och Sandra Rudeberg (2:e vice ordförande i Barn- och ungdomsnämnden),
Socialdemokraterna i Vallentuna

Vallentuna Socken, Sverige