Till: Ordförande i Omsorg och Stöd, Nicklas Hartwig

Undersköterskorna i Munkfors vill jobba 85% med heltidslön

Personalen inom Munkfors kommuns äldreomsorg har svårt att se att heltiden på dagens 100%-mått ska kunna nås med de nya arbetstiderna som kommer i och med EU's beslut om 11 timmars dygnsvila per dygn.

En sänkt arbetstid skulle bidra till att fler orkar jobba kvar inom detta yrke, som just nu tappar mycket folk på grund av arbetstiderna och den dåliga lönen.
Det skulle också bidra till bättre hälsa hos de arbetande och en piggare personal som orkar lägga ner sej i sitt arbete.
Som det ser ut nu så kan varken bemmaning eller personal fixa hur det kommer att bli efter 1 Oktober, då man måste jobba "tidbank", och bemanning inte kommer kunna ändra arbetstider för de som redan har en schemalagd tur. Någon kanske fattar hur jag menar? (Slutar jag jobba 21:00 och vill jobba 7-16 dagen efter så kommer inte bemanningen orka ändra alla turer för befintlig personal som kanske har delat till 07:00, så jag kan få en tur mellan 08:00- 16:00)
Mycket personal har i dagsläget slutat på grund av arbetstiden, och jag gissar att det inte kommer bli bättre i framtiden, när man inte kan få in tidbanken som kommunen indirekt kräver i och med att vi inte kan få heltid i schemat...
Snälla, lyssna på personalen någon gång, gör något som ger en positiv effekt i slutändan.

Munkfors, Sverige

2023-09-03 11:01:38 +0200