Till: Hanna Stjärne - SVT, Cilla Benkö - Sveriges Radio

Vi kräver att pressen gör sitt jobb och rapporterar om krigsförbrytelserna i Palestina nu!

26 oktober 2023:

Vi bevittnar ännu ett av Israels krig mot Palestina. I skrivande stund har över 7000 palestinier dödats och mer än 17 000 skadats. Hela familjer och bostadsområden har utplånats.

På sociala medier delar desperata journalister och civila i Gaza videoklipp på krigsförbrytelserna. Bilderna och filmerna som kommer ut från Gaza är bland det värsta vi har sett.

Israels totala blockad av Gaza gör att inga förnödenheter når in. Gazas sjukhus har akut brist på bränsle till sina generatorer. Patienterna opereras utan narkos eller bedövning. Kirurger opererar i mörker. Vi bevittnar ett sjukvårdssystem i total kollaps. Lidandet är på väg att nå en smärtgräns där det blir omöjligt att ge livsnödvändig sjukvård. Samtidigt fortsätter Israels brutala bombkampanj.

Däremot är detta inte bilden vi får av Public Service, som vi alla finansierar. Reportagen som visar verkligheten i Gaza ekar med sin frånvaro, de kritiska rösterna hörs inte och de svåra frågorna undviks.

Vi vet alla att journalister varken kommer in eller ut från Gaza nu. Men varför får inte de journalister som är på plats utrymme i våra medier? Det är inte svårt att hitta dem på sociala plattformar där de har miljontals följare.

Vi anser att svensk press är skyldig att sätta detta brott mot mänskligheten högre upp på agendan. Dagens otillräckliga rapportering, i alla större svenska medier, är ett grovt brott mot pressens etiska riktlinjer. Om media inte rapporterar blir de – i värsta fall på grund av sin passivitet eller ensidighet – delaktiga i ett folkmord.

Vi kräver att pressen gör sitt jobb och rapporterar om krigsförbrytelserna och den humanitära katastrof vi bevittnar i Palestina nu!

*Den 14e mars 2022 skriver Charlotta Friborg, programchef och ansvarig utgivare SVT riksnyheter att ”I krig är bildjournalistiken extremt viktig. Utan bilder blir krigets fasor än svårare att förstå.” Och vidare ”Alla krig är också propagandakrig. Källkritik är avgörande, inte minst när det gäller bilder. Som journalister är vi vana att granska äkthet. Vem har skickar ut en bild och i vilket syfte? Vad kan metadata berätta om när och var en bild är tagen? Därefter är det vår skyldighet att publicera för att ge den sannast möjliga bilden av det som händer. Vi visar bilder på krigets offer.”

*På Sveriges radios hemsida (oktober, 2023) kan man läsa att ”I vår journalistik sätter vi trovärdigheten främst. Vi arbetar på olika sätt för att leva upp till publikens förtroende och vi är måna om att ge en så bred, mångsidig och nyanserad bild som möjligt. Vår strävan är att publicera det som är sant och relevant.”

Media spelar en stor roll när det kommer till att forma opinion, särskilt för människor som inte är aktiva på sociala medier. Att rapportera ensidigt och partiskt bidrar till att legitimera fokrättsbrott och krigsbrott.

2023-10-28 22:55:11 +0200

1,000 underskrifter nådda