Till: Örnsköldsviks kommun

Vi vill ha kvar lekparken på Rodervägen!

Lekparken på Rodervägen skall enligt förslag ifrån kommunen avvecklas och läggas ner 2023(Se bifogat dokument). Det är ett steg i att minska antalet lekparker ifrån 71 och ner till 37 stycken, för att få kommunens budget i balans enligt 2020-2021 (Sbn/2020:483).

Vi tycker detta är fel. Det är inte rätt att spara på våra barn och ungdomar. Vi som bor i närområdet runt omkring denna lekpark har våra barn lekandes där dagligen. Lekparken är och har varit en naturlig knutpunkt för familjer att träffas och umgås. Nyttjande graden på Rodervägens lekpark är dessutom väldigt hög. Den används dagligen av barn i alla åldrar. Även Alne förskola går ner med sina barngrupper för att leka där med jämna mellanrum. När vi som bor här tittar ner på lekparken och ser detta så är det verkligen svårt att förstå en nedläggande av denna park. Vad kommer hända med våra barn/ungdomar då? Att släppa våra barn över Norra Skepparvägen för att leka vid Relingsparken kommer inte vara ett säkert alternativ. Den väggen trafikeras av många familjer som hämtar och lämnar barn vid skolan, ungdomar med mopedbilar osv. Det känns inte tryggt!

Har kommunen dokumenterat nyttjande graden på denna lekpark?
Finns risk och konsekvensanalyser gjorda för nedläggning av Roderparken?

De nya generationsmötesplatserna som kommunen vill ersätta dessa parker med kommer aldrig att erbjuda samma trygga och säkra miljö. De är roliga som utflykt enstaka tillfällen, men kan aldrig ersätta den enkelhet och trygghet som små lekparker som denna skapar dagligen.

Utnyttja din röst som boende i Örnsköldsvik! Ifall du önskar ha kvar denna lekpark(och kanske även andra små), var snäll och skriv under denna namninsamling.

Bonäset, 891 78 Örnsköldsvik, Sverige

2021-06-12 12:42:56 +0200