Till: Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV

Återinför högkostnadsskyddet på melatonin!

Jag tycker att det är dags att återinföra högkostnadsskyddet på melatonin för vuxna. Människor med ADHD och/eller autism och andra som lider av sömnsvårigheter borde få tillgång till detta läkemedel. Varför ingår tyngre sömnläkemedel som t.ex zopiklon, som har stor risk för biverkningar och missbruk, i högkostnadsskyddet och inte melatonin som är ett icke beroendeframkallande kroppseget hormon?

(Jerremalm, 2020)

Jag hoppas verkligen att ni förändrar ert beslut kring det här och hjälper de som inte har råd att betala 573 kr extra vid varje receptuttag. Skulle inte det öka jämställdheten och solidariteten i samhället?

Källa:

Jerremalm, E (2 mars 2020). Sömnläkemedel försvinner från listan. Evidens. https://janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr12020temaklokalistan/1/somnlakemedelforsvinnerfranlistan.5.69c381801700b3b6ecdd9c57.html

Håller ni med mig om att det är knäppt att tyngre sömnläkemedel som t.ex zopiklon, som har stor risk för biverkningar och missbruk, ingår i högkostnadsskyddet och inte melatonin som är ett icke beroendeframkallande kroppseget hormon?

Hjälp till att förändra detta, så att alla med sömnsvårigheter som kräver medicinsk behandling kan välja en icke beroendeframkallande medicin istället för tunga sömnmedel med fler biverkningar och missbrukspotential!

2024-01-07 16:47:11 +0100

2023-01-24 21:54:27 +0100