Till: Artister och Sveriges television

Bojkotta Eurovisionfinalen i Israel 2019

Eurovision Song Contest anordnas i Israel 2019. Premiärminister Benjamin Netanyahu och hans högerextrema regering använder Eurovision för att flytta fokus från Israels ockupation och förtryck av det palestinska folket.

Vi uppmanar Sveriges Television och svenska artister att inte sprida glitter och glamour över ett land, som framstående jurister inte tvekar att kalla en apartheidstat, med ett svårslaget rekord i brott mot FN:s resolutioner, folkrätt och mänskliga rättigheter.

Varför är det här viktigt?

Palestinierna har i ett upprop bett oss att stödja en bojkott av Eurovisionfinalen.

Olagliga bosättningar. Dödsskjutningar. Förgiftat vatten. Nedbrända olivlundar. Fängslade barn. Listan över allt som palestinierna utsätts för kan göras lång. Palestinierna lever under en militär ockupation som styr varenda liten detalj i deras liv. Under nattliga räder fängslas både barn och vuxna. De ställs inför militärdomstolar där 99,7 % procent döms som skyldiga.

Genom att sätta press på ockupationsmakten och visa solidaritet med det palestinska folket kan vi bidra till en rättvis fred. Vi bojkottade Sydafrika under apartheidregimen. Nu är det dags att bojkotta apartheidregimen i Israel. Inget svenskt deltagande i Eurovision så länge Israel är värd!

SKRIV PÅ namninsamlingen, SPRID på dina sociala medier och visa ditt stöd för palestiniernas rätt till frihet och en rättvis fred.

Namnunderskrifterna kommer att överlämnas till Sveriges Television, som är medlemmar i Europeiska radio- och TV-unionen EBU som samordnar och arrangerar sändningen av Eurovision Song Contest.

• Ett land där alla inte har samma rättigheter är ett odemokratiskt land. Jag vill genom mitt ställningstagande visa mitt stöd för det palestinska folket och deras längtan efter frihet. Israel är ett odemokratiskt land där människor klassas utifrån ras. Palestinierna behandlas som andra klassens medborgare vilket påminner mycket om det apartheidsystem som fanns i dåvarande Sydafrika.
  • Israel är en apartheidstat som utsätter det palestinska folket för psykisk och fysisk tortyr. Världen måste visa sin avsky för sådant förtryck.
  • Ingen apartheid stat ska få vara värd för något evenemang alls!

2019-02-15 22:11:54 +0100

1,000 underskrifter nådda