Till: Den politiska majoriteten i Eskilstuna.

Ja till en likvärdig skola i Eskilstuna - Stoppa nedskärningarna!

Stoppa nedskärningarna inom skolan.

Under 2016 väljer den politiska majoriteten att sänka summan pengar som varje barn/elev får till sin skola/förskola med 2.5%. Det betyder att barngrupperna bli större inom förskolan och på gymnasiet/vuxenutbildningen blir det fler studerande per lärare.

Detta sker samtidigt som bidraget på 45 miljoner kronor som utlovats till de grundskolor som tar emot många nyanlända dras in helt. Det kommer få stora konsekvenser. Skolorna som kommer att drabbas hårdast av det är skolor som idag redan har det tufft och där eleverna har svårt att få de kunskaper som krävs för att gå vidare i livet. Vi tycker inte det är okej att barn och ungdomar inte får den hjälp de behöver och har rätt till.

Vi har idag brist på lärare inom kommunen medan sjukskrivningarna bland lärare fortsätter att öka och spås bli ännu fler på grund av besparingarna. Fler och fler lärare flyttar till andra kommuner, vilket sätter ännu större press på de lärare som är kvar. Lärare måste må bra för att kunna skapa
en bra skola för alla.

Vi tycker att de styrande politikerna prioriterar fel när man gör nedskärningar inom skolan. Det handlar om prioriteringar och Eskilstuna är inte en kommun som har helt tomt i kassan.

Därför startar vi en namnlista mot nedskärningarna och för en likvärdig skola för alla!

Arrangörer: Lärarförbundet i Eskilstuna och Nätverket Tillsammans för Eskilstuna.

Eskilstuna

2024-03-05 00:13:16 +0100