Till: Migrationsdomstolen

Låt Jamila och Fadoma stanna kvar!

Jag vill att dem ska häva domstolsbeslutet, om att tjejerna ska bli utvisade tillbaks till Nigeria. Jag vill att dem ska se över Fadomas och Jamilas överklagan, och diskutera möjligheten till uppehållstillstånd pga. Risken för könsstympning.

Systrarna Jamila och Fadoma, som egentligen heter något annat flydde från könsstypmning i Nigeria för 4 år sedan. Dem sökte asyl i Sverige, är här med sin mamma och sina syskon. Domstolen har bestämt att dem ska utvisas tillbaka till Nigeria, trots att de kan riskera att könsstympas om de åker tillbaka. Deras överklagan i domstolen fick avslag, trots att de borde ha möjligheten att söka uppehållstillstånd pga. risken för könsstympning, som dessutom är olagligt i Nigeria sen 2015. Båda tjejerna är 18 år, och ska ta studenten i sommar. Ingen kvinna ska bli könstympad utan hennes vilja. Skriv på den här namninsamligen, om ni liksom jag vill att migrationsöverdomsstolen ska ge tjejerna uppehållstillstånd, och ge dem tryggheten och rätten över sin egen kropp.

2019-04-21 18:14:44 +0200

2019-04-21 10:09:47 +0200