Till: Stora delar av det svenska folket och många som är intresserade av och på olika sätt är engagerade i svensk fotboll.

NEJ! - till Fredrik Reinfeldt som ordförande i Svenska Fotbollsförbundet

Fredrik Reinfeldt är en mycket kontroversiell politisk figur med ett förflutet som karriärpolitiker och statsminister. Det kan inte finnas några förnuftiga argument alls till varför han skulle vara en vettig kandidat till denna kunskapskrävande och oerhört prestigefyllda post. Han är inte lämplig för uppdraget.

Det är mer än uppenbart att han är en toppkandidat enbart på grund av att hans namn väger oerhört tungt i makternas korridorer, och inte på grund av kunskaper, erfarenheter och meriter när det kommer till svensk fotboll.

Lars-Christer Olsson, en av de tre aktuella kandidaterna, har över 30 års erfarenhet inom fotbollen med uppdrag som ordförande för Svensk elitfotboll och generalsekreterare i Uefa. Det vore helt och hållet oacceptabelt, och extremt icke-meritokratiskt, om Fredrik Reinfeldt valdes framför en kandidat med så pass omfattande och i jämförelse minst sagt överlägsna meriter.

Jens T Andersson, med bakgrund som bland annat landslagschef samt klubbdirektör och sportchef på både nationell och internationell nivå, har nobbats till förmån för Fredrik Reinfeldt.

Posten som ordförande för Svenska Fotbollsförbundet måste tillsättas i ljuset av omfattande kunskaper och tydliga meriter, samt utsvävande och betydande erfarenheter från alla nivåer inom fotbollen.

Det räcker helt enkelt inte med att vara ett passionerat fotbollsfan och ha ett namn som väger mycket tungt i makternas korridorer.

För att kunskaper, erfarenheter och meriter är viktigare än vem man är.

2023-01-17 22:19:35 +0100

2023-01-17 19:09:59 +0100