Till: Socialnämndens politiker/ledamöter i västra Frölunda, Göteborg

Operation Rädda Julia: Från SiS-ungdomshem till annat boende

Julia (som egentligen heter något annat) behöver omedelbart flytta från SIS. Hon mår mycket dåligt av miljön vilket gör att hennes mående försämras ytterligare. Julia behöver utbildad personal och även närhet till sin familj för att må bra. Socialtjänsten har full vetskap om situationen men väljer att göra ingenting. Däremot kan socialnämndens ledamöter, som är ytterst ansvariga, fatta ett beslut om att Julia flyttas omgående.

BAKGRUND SKRIVEN AV JULIAS MAMMA
"Julia är 14 år och har autism och adhd. Hon har aldrig haft problem med alkohol eller droger. Sedan september 2021 har hon varit placerad pga utåtagerande och ingen skolgång. Jag

Först fick hon åka till ett akutboende i Sthlm, efter 3 dagar sa dom att dom inte klarade av henne en enda dag till så då kördes hon till ett Hvb i Töreboda. Där var det bara tjejer med missbruksproblem och dom märkte att Julia var annorlunda så dom var på henne nonstop, personal fick då flytta ut med Julia i en stuga i trädgården för att skydda Julia från dom, så det var ohållbart.

1 vecka blev det där sen flytt till Vänersborg och boendet Forsane där hon fick stanna i 2 månader, sen blev hon utslängd där med för dom klarade inte av henne.
Hon fick då flytta till Jönköping i väntan på en permanent plats i Göteborg ( Torslanda)
Jönköping funkade å hon var där i 3 månader tills Göteborg var reda att ta emot henne. Väl i Göteborg blev hon utslängd efter 3 veckor å blev akutflyttad till en tom lokal i Högsbo.
Där fanns inte ens möbler och knappt personal. En i personalen tog stryptag på Julia.
Hon började rymma, nästan varje dag och skada sig själv, sa att hon ville dö.

Hon fick ett lvu §3 ( när man är en fara för sig själv) och flyttades till SIS Hässleholm där hon var i 3 månader, sedan flyttades hon tillbaks till Högsbo. Efter 2 dagar var det samma som tidigare, hon rymde varje dag, personalen försökte inte ens följa efter henne eller stoppa henne fast att hon hade lvu.

Julia rymde fortfarande varje dag och följde med vem som helst (hon tror att alla är snälla) hon gick till slut med fel person och blev våldtagen. Trots detta skedde inget, hon blev så frustrerad så 2 dagar senare försökte hon tända eld i sitt badrum på boendet. Boendet gick inte vara i pga röken så Julia stack iväg.

Socialtjänsten skulle då hitta ett boende som hon kunde vara på. Dom lovade återkoppling, men istället lämnade dom Julia utan någonstans att vara och återkopplade inte till varken mig eller socialjouren. Jag hämtade hem henne och ringde socialjouren som inte förstod något eftersom dom inte fått någon överlämning alls av socialtjänsten.
Det blev massor av anmälningar och socialtjänsten anmälde sig själva och IVO gjorde en tillsyn men efter det har jag inte hört något mer om det.
Efter 1 vecka hemma där jag stod helt själv med henne och inte fick någon hjälp alls så fick hon åka tillbaks till SIS Hässleholm. Där funkade det väldigt bra, personal som var utbildade och tog bra hand om henne och förstod henne. Jag fick ha henne hemma på helgen och det funkade oxå bra.

Den 26/10 fick jag samtal av socialtjänsten att dom tänker flytta henne långt bort om 4 dagar. Jag försökte stoppa flytten och berätta att Julia inte klarar att flyttas så långt ifrån sin familj och hon behöver bättre överlämning och tid innan flytt. Hässleholm höll med men socialtjänsten lyssnande inte utan flyttade henne ändå.

Nu har Julia varit på det nya SIS-ungdomshemme i 20 dagar. Hon mår fruktansvärt dåligt och säger att hon vill dö. Hon hålls för sig själv med personal för dom andra har missbruksproblem. Julia har inga persienner och inga gardiner så dom andra tjejerna går ut och tittar in på henne.
Hon har ingen toalettring på sin toalett för det har dom inte hunnit köpa. Hon klarar inte av att göra nr 2 utan att sitta på en ring så nu har hon blivit förstoppad och fick åka till läkare i helgen och få medicin och laxermedel. Chefen på boendet lovade att dom skulle låta henne få gå på personaltoaletten till hon får en toalettring, men nu 4 dagar efter samtal med chef har Julia fortfarande inte fått gå på en annan toalett.

Personalen är outbildad och har inte jobbat med barn vilket resulterat i att Julia är väldigt utåtagerande mot dom - som blir rädda och lämnar henne ensam i sitt rum.

Julia behöver få flytta från SIS, hon passar inte där. Hon behöver utbildad personal och även närhet till sin familj så hon kan må bra. Socialtjänsten gör ingenting.

Hade Julia fått stanna bara någon månad till i Hässleholm där det gick så bra, så hade hon varit redo för LSS snart vilket är målet. Men nu är hon helt knäckt och mår jättedåligt.

Jag har ringt socialtjänsten varje dag dag men får inget svar. Även skickat massor av sms men knappt fått svar. Har även ringt chefen på SIS flera gånger om dagen men inget svar där heller. Vet inte vad jag ska ta mig till".

SIS-ungdomshem är ingen plats för en flicka med Julias svårigheter. En flicka som mår dåligt psykiskt skall inte vistas i en miljö såsom den är på SIS. Julias mående har försämrats avsevärt sedan hon placerades på SIS. Det är hon inte ensam om. Larmrapporter och vittnesmål beskriver återkommande miljön på SIS, hur illa det är. Våra ansvariga politiker i regering och riksdag behöver ta sitt ansvar och förbjuda placering av barn och unga med psykisk ohälsa på SIS och istället erbjuda alternativ som faktiskt innebär behandling. De kan inte längre chockeras över det drabbade barn, unga, deras föräldrar och anhöriga samt organisationer och kontrollmyndigheter beskriver hur illa ställt det är på SIS. Agera nu! #inte1barntill

Hur den kommer att överlämnas

Personligen eller via e-post.

2023-11-22 20:49:33 +0100

2023-11-21 14:01:30 +0100