Till: Migrationsverket

Stoppa den inhumana utvisning för den 18-åriga Hamid

Kära Migrationsverket,
Vår vän, Hamid Nazari, fick nyligen sitt tredje avslag och beskedet att han kommer behövas utvisas till Afghanistan. Hamids besked att han kommer behöva utvisas till landet som han flydde från är omänsklig. Varför ska Hamid som har behövt fly från sitt eget hemland för att inte bli dödad och riskerat sitt liv för ett bättre framtid, för att äntligen kunna leva ett fritt liv där han inte behöver gömma vem han är, bli skickad tillbaka till just detta land igen? Vilka skäl är tillräckliga för att skicka honom tillbaka till det helvetet i Afghanistan och vad skiljer Hamid från oss? Vilka är ni att bestämma att han inte är värd att stanna i ett land som nu har blivit hans egen och att han inte förtjänar att leva?
Låt Hamid stanna, Migrationsverket. Han har inte gjort något annat än att kämpa för sitt liv och sin frihet, han är en av de mest godhjärtade människor vi känner och vi vet att han har mycket att erbjuda till det svenska samhället om han får stanna.
Visa mänsklighet, låt Hamid stanna.
Rör inte vår vän. Lämna inte honom att dö. Låt oss behålla vår vän.

Hamid Nazari fick den 23:e maj 2019 efter att han har bosatt sig i Sverige i 3 år, sitt tredje avslag på sin asylansökan för uppehållstillstånd.
Migrationsverket hävdar att "det finns inte giltiga skäl för att Hamid ska stanna i Sverige" och dem ignorerar faktumet att han är en ateist som har lämnat religionen islam.
I Afghanistan betraktas dock apostasi som ett hadd-brott, och enligt artikel ett i brottsbalken (1976) så ska hadd-brott bestraffas i enlighet med islamisk rätt såsom den tillämpas av Hanafiskolan. Enligt den rådande hanafitiska tolkning som görs i Afghanistan så föreskrivs dödsstraff för brottet att lämna islam. Enda sättet att undvika dödsstraff är ifall Hamid skulle återvända till den Islamiska tron. Därmed är det livsfarligt för Hamid att återvända till Afghanistan, något som kan innebära döden för honom. Ηamid har ingen släkt, vän eller nätverk där vilket skulle göra det extremt svårt för honom att bo där. Han flydde från Afghanistan och han har ingenstans och ingen att komma tillbaka till, han står inte en chans där.
Hamid kom till Sverige papperslös, vilket innebär att han inte kan bevisa sin ålder eller vart han kommer från, vilket migrationsverket utnyttjade. Alla personer som kommer till Sverige papperslösa går igenom en medicinsk åldersbedömning. En medicinsk åldersbedömning bedömer ifall en person är under eller över 18 år gammal och denna bedömningen bygger på resultatet från två undersökningar: tandmognadsbedömning och skelettmognadsbedömning. Eftersom Migrationsverket behövde bedöma hans ålder gjorde han båda testerna. Rättsmedicinalverket uttalar sig inte om den undersökta personens exakta ålder utan om människan utifrån undersökningens resultat är mer sannolik att den är över eller under 15, 18 eller 21 år. När Hamid fick resultaten bedömde Migrationsverket att han hade fyllt 18 år, men de ändrade hans ålder två gånger. Den ena gången skrev de att han är född 1999, men ett år efteråt ändrade de hans ålder återigen till att han är född 2000.

Hamid som person är väldigt godhjärtad och energisk. Han är som vilken tonåring som helst. Han älskar att spela fotboll, träna gym och hänga med sina vänner samt sin flickvän. Han är en väldigt populär kille som alltid är där för att lyssna, hjälpa sina vänner och alltid sträcker ut en hand till dom som behöver det. Han är en väldigt lugn och bestämd kille, han vet vad han vill ha och han jobbar för det.

Hamid har under dessa tre år gått i skola och läst svenska, vilket han idag har väldigt goda kunskaper i. Han går i introduktionsklass i gymnasiet och har ett år kvar till han börjar sin gymnasieutbildning. Han har massor av vänner, en flickvän och andra som bryr sig om honom. Han har även en svensk familj, som han bodde hos och som står honom väldigt nära, vilket hjälpte honom att anpassa sig till Sverige och den svenska samhället.

I framtiden är Hamids dröm att utbilda sig som snickare och därför kämpar han med skolan för att nästa år kunna söka till gymnasium. Han tänker sig att hans framtid ska vara att han jobbar som snickare, medan han bor med hans flickvän i en lägenhet i Stockholm. Han har redan planerat vad han ska göra med sitt liv och Sverige har blivit hans hemland.

Snälla Migrationsverket, krossa inte Hamids dröm. Låt honom stanna.

2019-06-14 11:11:12 +0200

2019-06-07 12:30:06 +0200