Till: Anna Engström

Stoppa expansionen av Lerum

Jag skriver till dig i egenskap av miljöchef i Sektor Samhällsbyggnad i Lerums kommun. Som miljöintresserad tror jag att du är bästa mottagare för mitt budskap.

Lerum står inför ett vägskäl. Enligt beräkningar skall kommunen växa med 14 500 – 23 500 invånare fram till år 2050. Och för att möjliggöra det har en översiktsplan tagits fram. Men expansion är inget måste. Kommunen har en unik möjlighet att bevara det som gör att så många invånare trivs, närheten till naturen och känslan av en småstad.

Jag vill att kommunen överger planerna på ett växande Lerum och därmed avslutar all planering gällande Översiktsplan 2021. På detta sätt kan det garanteras att alla planerade nybyggnationer inte blir verklighet.

Varje gång jag går i kommunen ser jag ett nytt område omvandlas från orörd mark till mark där människor bor. Samtidigt tänker jag på det faktum att våra aktiviteter står i konflikt med jordens välmående. Det kan inte ha undgått någon att klimatkrisen är ett problem som behöver lösas snabbt. Men det är inte bara dessa kris som visar att det finns en obalans mellan oss och vår miljö. Våra hav fylls med plast, arter dör ut och gifter sprids.

Vi i den rika delen av världen har ett extra stort ansvar eftersom vi konsumerar så mycket mer än andra.

Lerum, Sverige

2022-06-05 16:54:31 +0200