Till: Energiminister Khashayar Farmanbar

stoppa import av rysk olja/gas

Vi måste sluta finansiera Rysslands krig i Ukraina!
Visst, bojkotta rysk kultur och idrott men det är signalpolitik som mest drabbar utövarna (som i stor del redan tar avstånd från krig) och betyder inte så mycket när vi ändå fortsätter importera rysk olja/gas vilket ger mångmiljardbelopp till ryska krigskassan. Ryssland har så vitt jag kan se inte stoppat några leveranser av olja/gas, trots deras övriga massiva hot mot länder som bistår Ukraina. Varför? Ja, de vill ha våra pengar.

Dagens Nyheter, 26 feb 2022: "Under dygnet efter att Vladimir Putin undertecknat erkännandet av de två utbrytande ukrainska territorierna, köpte EU, Storbritannien och USA sammanlagt 3,5 miljoner fat rysk olja, fossilgas och andra råvaror till ett värde av motsvarande 7 miljarder kronor"

Ja, det blir stora personliga uppoffringar men jag tror och hoppas att vi inte är för bekväma för att på riktigt stoppa morden av människorna i Ukraina.

Dagens Nyheter, 26 feb 2022: "Nu har det blivit för sent också för den sortens politiker som går genom livet med ett fuktat finger i luften. För att rädda freden i Europa krävs det ledare som vågar sätta sin framtid i pant, som Winston Churchill den gången. Någon som förmår att appellera till både hjärna och hjärta, till stoltheten och modet, göra klart för oss vad som står på spel och varför priset är nödvändigt att betala."

Hur den kommer att överlämnas

Till Energiminister Khashayar Farmanbar och politiker både i regeringen och oppositionen.

2022-03-09 08:07:57 +0100

2022-03-05 22:07:38 +0100