Till: Politiker i Örebro

Stoppa snabbussarna i Örebro (BRT)

Stoppa byggandet av ett superbussnät i Örebro istället för att dra in på ex. busstider/linjer. Lägg pengarna på något viktigare som gynnar den större delen av befolkningen och inte bara Örebro kommun. Kollektivtrafiken behöver prioriteras på landsbygden!

PS! Alla ni som skrivit under har, skriv gärna på namninsamlingen som finns för att få en folkomröstning! Gå med i Trafikupproret i Örebro på Facebook eller vänd er till Liberalerna för att skriva ut listor!

Första etappen i superbussnätet har tagits och hela projektet väntas kosta en halv miljard kronor, samtidigt som det hotas med att lägga ner bussavgångar och t.o.m hela busslinjer samt slopa 3 timmars biljettövergång. Ofta är det de som bor i utkanten av Örebro kommun eller i de mindre orterna som drabbas av nedskärningarna och man blir "en tredje klassens medborgare". Man har nyligen satsat pengar på att låta bilägare få åka gratis buss en period för att få dem att byta till kollektivt, samtidigt så förlorar vi nästan alla bilägare när priserna höjs och bussen blir dyrare än bilen. I samma veva får vi höra att nästan alla Sveriges kommuner behöver spara pengar och kommer dra in på såväl omsorg som utbildning. Vart ligger Örebros prioriteringar? Är detta vad ni vill att skattepengarna ska läggas på?

Uppdatering 24/6-20: Jag blev intervjuad av SVT Örebro 20/6 som kommer gå att se inom några dagar. Jag vill även lägga till lite mer information och aspekter inom detta ämne. Som jag förstått ska endast superbussarna gå i stan, så även endel av de som bor utanför stan men inte utanför kommunen kommer antagligen också behöva byta buss. Det finns personer som antagligen inte kommer kunna eller klara av att åka dessa superbussar som ska ha mest ståplatser och rymma så många som möjligt. Äldre människor, personer med såväl fysiska som psykiska funktionsvariationer eller människor som inte klarar av folksamlingar. Hur ska dessa människor kunna åka kollektivt inom stan? Jag har läst nyligen att bussen till och från Hjortkvarn ska tas bort, det enda kollektivmedel som finns där. Så samtidigt som de vill att vi ska åka mer kollektivt tar de också bort möjligheten för att det inte är "lönsamt". Återigen blir de på landsbygden tredje klassens medborgare, alla kan ju inte bo i stan så då måste de på landsbygden ha en fungerande och befintlig kollektivtrafik. Istället för att ta bort bussen helt skulle man kunna göra den beställningsbar som det finns på andra ställen, där jag bodde tidigare kunde man ringa minst 2 timmar innan vissa tider så kom det en mindre buss. Faktumet att 12 busslinjer lagts ned och sex stycken förkortas eller ändras är absurt, menar dem att vi har haft så många onödiga linjer? En buss som skulle dras in fick iallafall vara kvar efter protester (Ljusnarsberg). De försämrar den kollektiva trafiken för de i utkanten av Örebro kommun eller i andra kommuner i Örebro län, men i stan ska det läggas pengar på snabba och effektiva bussar. I flertalet delar av Örebro flyttar man inte om man inte har bil och körkort, flertalet gånger så ser man på Öbo att de erbjuder en att behålla köpoängen om man flyttar till exempelvis Kilsmo och Odensbacken. Öbo flaggar för dålig och nästan obefintlig kollektivtrafik där och det är antagligen en stor faktor till att det är svårt att locka folk att bo där.

Man vill att vi ska åka kollektivt men man försämrar möjligheterna allt mer på landsbyggden. Man tvingar i princip in alla till stadskärnan eller där kollektivtrafiken är god. Om superbussarn införs kommer allt fler behöva göra bussbyten vilket kan resultera i en risk att allt fler väljer bort bussen.

Detta projekt ska dessutom vara färdigt tidigast 2025, vill vi ha en uppgrävd stad så länge? Och till vilken nytta? Man påstår att befolkningen i Örebro har ökat, men tvärtom så har den enligt SVT minskat det senaste året. Det känns som att politikerna kör över oss medborgare och ville börja så fort som möjligt för att vi inte ska kunna stoppa dem. Det är vår stad också!

Hur den kommer att överlämnas

När jag nått 10 000 underskrifter kommer jag att höra av mig till ansvarig politiker och överlämna denna namninsamling.

Örebro, Sverige

2021-04-11 18:19:11 +0200