Till: Politiker i Örebro

Stoppa superbussarna i Örebro

Stoppa byggandet av ett superbussnät i Örebro istället för att dra in på ex. busstider/linjer. Lägg pengarna på något viktigare som gynnar den större delen av befolkningen.

Första etappen i superbussnätet har tagits och hela projektet väntas kosta en halv miljard kronor, samtidigt som det hotas med att lägga ner bussavgångar och t.o.m hela busslinjer samt slopa 3 timmars biljettövergång. Ofta är det de som bor i utkanten av Örebro kommun eller i de mindre orterna som drabbas av nedskärningarna och man blir "en tredje klassens medborgare". Man har nyligen satsat pengar på att låta bilägare få åka gratis buss en period för att få dem att byta till kollektivt, samtidigt så förlorar vi nästan alla bilägare när priserna höjs och bussen blir dyrare än bilen. I samma veva får vi höra att nästan alla Sveriges kommuner behöver spara pengar och kommer dra in på såväl omsorg som utbildning. Vart ligger Örebros prioriteringar? Är detta vad ni vill att skattepengarna ska läggas på?

Uppdatering 24/6-20: Jag blev intervjuad av SVT Örebro 20/6 som kommer gå att se inom några dagar. Jag vill även lägga till lite mer information och aspekter inom detta ämne. Som jag förstått ska endast superbussarna gå i stan, så även endel av de som bor utanför stan men inte utanför kommunen kommer antagligen också behöva byta buss. Det finns personer som antagligen inte kommer kunna eller klara av att åka dessa superbussar som ska ha mest ståplatser och rymma så många som möjligt. Äldre människor, personer med såväl fysiska som psykiska funktionsvariationer eller människor som inte klarar av folksamlingar. Hur ska dessa människor kunna åka kollektivt inom stan? Jag har läst nyligen att bussen till och från Hjortkvarn ska tas bort, det enda kollektivmedel som finns där. Så samtidigt som de vill att vi ska åka mer kollektivt tar de också bort möjligheten för att det inte är "lönsamt". Återigen blir de på landsbygden tredje klassens medborgare, alla kan ju inte bo i stan så då måste de på landsbygden ha en fungerande och befintlig kollektivtrafik. Istället för att ta bort bussen helt skulle man kunna göra den beställningsbar som det finns på andra ställen, där jag bodde tidigare kunde man ringa minst 2 timmar innan vissa tider så kom det en mindre buss. Faktumet att 12 busslinjer lagts ned och sex stycken förkortas eller ändras är absurt, menar dem att vi har haft så många onödiga linjer? En buss som skulle dras in fick iallafall vara kvar efter protester (Ljusnarsberg). De försämrar den kollektiva trafiken för de i utkanten av Örebro kommun eller i andra kommuner i Örebro län, men i stan ska det läggas pengar på snabba och effektiva bussar.

Hur den kommer att överlämnas

När jag nått 500 underskrifter kommer jag att höra av mig till ansvarig politiker och överlämna denna namninsamling.

Örebro, Sverige

• Johan Bokvist