Till: Migrationsdomstolen

Stoppa utvisningen av brandmansstudenten Amir!

Amir Mohammadi är en härlig vän, klasskamrat, son, bror och partner som bott i Sverige sedan han var 15 år gammal. Han är från Iran men har levt större delen av sitt liv i Borås med sin familj. Amir är idag 28 år och både arbetar och studerar samt har planer på att inom kort flytta ihop med sin partner här i Sverige.

Ända sedan Amir Mohammadi kom till Sverige har han varit otroligt driven - han har studerat, arbetat och skaffat sig ett liv med viktiga relationer till människor redan från dag ett. Det är här han känner sig trygg, det är här han känner sig hemma. Han blir till sommaren 2024 klar med sin tvååriga utbildning på MSB (Myndigheten för samhällsskydd i beredskap) - skydd mot olyckor - och är en av få som redan fått jobberbjudande som brandman efter sin examen. Ett yrke där empatiska och fina personer som Amir verkligen behövs.

Amir Mohammadi har flertalet utbildningar i Sverige upp till och med på kandidatnivå, han arbetar och har sin familj och partner här. Han är också HBTQ-person samt ateist. Den 30 november 2023 fick Amir utvisningsbeslut från Migrationsdomstolen. I beslutet står det bland annat:

”Vid bedömningen av synnerligen ömmande omständigheter ska utlänningens hälsotillstånd, anpassning till Sverige och situation i hemlandet särskilt beaktas.

Klaganden har vistats huvudsakligen i Sverige sedan 2011 och det ifrågasätts inte att han, bl.a. genom sina studier och sysselsättning, har utvecklat sociala relationer och ett privatliv i Sverige, vilket ingivna handlingar också ger stöd för. Vid en avvägning mellan hans rätt till privatliv å ena sidan och statens intresse av en reglerad invandring å andra sidan, anser Migrationsdomstolen emellertid att statens intresse väger tyngre.”

Det strider mot bland annat EU-konventionen och FN:s mänskliga rättigheter kring sexuell läggning och religionsfrihet att utvisa Amir. Dessutom utgör dessa två faktorer tillsammans ett stort hot mot Amirs säkerhet, liv och hälsa om han utvisas till Iran. Vi vill att fallet omprövas eftersom det råder synnerligen ömmande omständigheter på flera punkter.

Amir Mohammadi förtjänar ett tryggt liv i Sverige. Stoppa utvisningen av Amir!

Skriv under nu!

/Klasskompisarna på brandmansutbildningen SMO, MSB Revinge

#AmirMohammad #BrandmanAmir #Brandman #SMO #MSB #Myndighetenförsamhällsskyddochberedskap #Asylrätt #Utvisning #Migrationsdomstolen #Förvaltningsrätt #FN #Europadomstolen #Mänskligarättigheter

2024-01-24 09:56:56 +0100